Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
In juni volgt er een EU-top over de grondwet, die in ieder geval geen grondwet meer genoemd mag worden. De noodzaak aan een institutionele hervorming zal worden benadrukt en daarvoor is een nieuw verdrag nodig. Het nieuwe verdrag zal waarschijnlijk in de richting gaan van het mini-verdrag dat Nicolas Sarkozy heeft voorgesteld. Ook mede presidentskandidaat François Bayrou heeft een voorstel gelanceerd verwant aan het mini-verdrag. Of Sarkozy, of Bayrou zal president van Frankrijk worden; Ségolène Royal geef ik weinig kans. Als na de Franse verkiezingen de as Parijs-Berlijn het eens kan worden, dan zal de rest van Europa moeten volgen. Sommige landen misschien met enige vertraging, zoals het VK dat in 1973 pas lid werd van de EG, nadat de Europese integratie met EGKS, EEG en EG al meer dan twintig jaar onderweg was.
Aan het mini-verdrag zou ik wel de volgende voorwaarden willen stellen: - Een versterking van de democratie van de EU;
- Duidelijke afbakening van beleidsgebieden die tot de EU-bevoegdheid horen en die waar de lidstaten bevoegd zijn;
- Een mogelijkheid tot een burgerinitiatief;
- Een mogelijkheid tot een Europees referendum.
Wellicht dat deze punten nog kunnen worden gewijzigd of dat er aan kunnen worden toegevoegd.
(Eurosceptici hoeven niet noodzakelijk te reageren. Voor hen is er de draad: vraag aan de tegenstanders Europese grondwet
)
|
Hoewel ik een voorstander ben van Europese samenwerking en verdragen , heb ik ,(zoals de meeste Nederlanders )tegen de grondwet gestemd.
Bij jouw voorstel ben ik voor de punten 1 en 2
De punten 3 en 4 horen naar mijn mening thuis in de nationale staten.