Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ergens in de voorbije 14 pagina's ging het over "vroegere" beleefdheidsnormen, waarbij Jan en Peer uit beleefdheid hun pet of hoed moesten afzetten voor de rechter.... waarop ons Edina zich dan weer steunt om de "respect"norm te gebruiken om de "geest van de wet" uit de fles te halen.
Der Minister von Justitionen (zeg ik het goed zo?-) Lauretje, - hoe konden we er nog aan twijfelen - volgt blijkbaar diezelfde gedachtengang:
Is er dan niemand die nog weet dat DAMES hun hoed NOOIT hoeven af te zetten als het om de beleefdheidsregel ging? Enkel mannetjes moeten petje af, hoedje af, hoedje tikken, petje tikken, op en af om te groeten etc...
Behoede (gehoede?) dames geven een vriendelijk hoofs knikje als respectvolle begroeting! En houden hun hoed op hun hoofd! (behalve in de rechtszaal dus: want er werd geen onderscheid gemaakt tussen behoede dames en behoede heren. Er werd in die zogenaamd "verouderde" wet evenmin onderscheid gemaakt tussen "gekapte" meiden (meiden met een kapje op hun hoofd) en gekapte boereninnen (boerinnen met een zakdoek op hun hoofd) Zelfs de gekapte meiden hielden hun kapje op als ze dienden omdat dit "respectvol" was.... behalve voor de rechter: daar moesten ze met ontbloot hoofd verschijnen.
Misschien zouden Lauretje en Edina toch eerst wat meer historische beleefdheidsnormen doorlopen : misschien wou de rechter ook niet dat het respectvolle dienstmeisje zich door haar klederdracht met kap en respectvolle onderdanigheid op een andere manier zou tonen dan gelijkwie.
BLOOTSHOOFDS dus: niks met beleefdheids of respectnormen te maken volgens mij.
Hewel Edina? Waarom stond er dan niet in de wet dat ENKEL mannetjes met ontbloot hoofd in de rechtszaal moeten verschijnen? Vrouwen waren toen ook respectvol MET hun hoed op hun hunne kop!
|
Die regel gaat niet over het begroeten van de rechter hé Circe, maar over respect tonen tov de rechter die je toespreekt. Het is je duidelijk ontgaan dat ondertussen verschillende rechtsgeleerden dat ook al bevestigd hebben. Ik moet toegeven dat je creativiteit in het zoeken van argumenten grenzeloos is. Maar deze regel had echt niets te maken met het nastreven van gelijkheid hoor. Ik blijf het dan ook hilarisch vinden dat sommigen geloven dat je gelijkheid kan bereiken met een bloot hoofd!