Los bericht bekijken
Oud 12 april 2007, 22:20   #518
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Nationalisme is een ideologie die er van uitgaat dat je opkomt voor het volk en de cultuur waarbinnen je geboren bent. Meestal ook voor de streek waar je voorouders van afkomstig zijn en dat je een goede, betere toekomst ervoor wenst.

Natuurlijk is dat subjectief. Dat is hoe mensen het aanvoelen. De ene nationalist is de andere niet en iedereen vat bepaalde dingen ook anders op. Zet drie nationalisten samen en je hebt drie verschillende meningen.

Daarnaast heb je zowel links als rechts nationalisme. Blijkbaar wordt het hier in België als rechts ervaren en de meeste Vlaams nationalisten zijn inderdaad eerder rechts, maar dat is niet noodzakelijk zo.

Elke ideologie is eigenlijk ontstaan vanuit een idee dat iemand had en van waaruit men dacht de maatschappij beter te maken. Probleem is dat in praktijk geen enkele ideologie echt zuiver kan standhouden, want nooit zal een hele samenleving het er mee eens zijn. Meningen zullen altijd verschillen en daarom dat dictatoriale regimes mensen die de heersende ideologie af koers niet volgen, zullen stigmatiseren, uitsluiten en ten langen laatste vervolgen.

Vandaar dat ik wel een voorstander ben van een onafhankelijk Vlaanderen, omdat ik op sommige punten de kloof met Wallonië te groot vind. Vlaanderen moet de kans krijgen om onafhankelijk te ontwikkelen, net als Wallonië. Het heeft geen zin dat we elkaars blok aan het been blijven, maar ik pleit er voor dat een onafhankelijk Vlaanderen een democratisch regime moet krijgen, waarbinnen elke ideologie zich zoveel mogelijk thuis voelt.
Dus men kan ook een Limburgs nationalisme hebben.
system is offline   Met citaat antwoorden