Natuurlijk is die focus op kredietkaarten en kleinschalig consumentenkrediet enkel wat "gemorrel in de marge". Immers, de grootste schuld die zowat alle burgers van dit land aangaan, betreft de hypothecaire lening. Aangezien Spirit de overheidsbemoeienis bijna zover wil laten gaan dat ze ambtenaren zou laten beslissen of individuele burgers nog wel "geschikt" zijn om schulden te maken, vraag ik me dan ook af wanneer de focus zal vallen op deze hypothecaire lening, die mensen voor 20 jaar (tot zelfs 40 jaar) in de schulden duwt. Ook vraag ik me af of ikzelf, die nog nooit een contract van onbepaalde duur in handen heb gehad, en op het moment van ondertekening van mijn hypothecaire lening (waarvoor ikzelf meer dan de helft van mijn netto loon maandelijks moet afbetalen) slechts een jaarcontract kon voorleggen, in de ogen van Spirit zo'n lening wel hebben mogen krijgen.
Eigenlijk is de fundamentel vraag dus: ben ik als individuele burger volgens Spirit nog wel in staat om mezelf vrijwillig in de schulden te steken, of moet de overheid voor mij beslissen?