Los bericht bekijken
Oud 13 april 2007, 08:39   #2
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

hallo preusse,

ik vind dit een grappige, doch loze vraag aan onze gast.
Misschien weet u niet dat assimilatie van buitenlanders bijna helemaal afhankelijk is van hun genetische oorsprong. Hier een voorbeeld.

In Virginia (USA) wonen er Afro Amerikanen sedert 1800, dus bijna 7 generaties, maar tot op heden ziet men hen als buitenlanders en allochtonen, hoewel zij praktisch helemaal Amerikaans zijn en helemaal geen band meer voelen met Afrika. Dus genetische afkomst is allesbepalend voor assimilatie, in cultureel en psychologisch opzicht.

Duitsers in Nederland, die ik kende waren honderd procent Hollands en dus binnen een generatie of al gedurende hun leven helemaal geassimileerd in Nederland. Men beschouwde hen niet meer als buitenlanders, juist vanwege hun 'blank' uiterlijk.

Met mij is hetzelfde gebeurd. Ik zie eruit als een bruin gekleurde Indier, en ben geboren uit een mix van moslims, chinezen en Hindostanen in Suriname, maar tot nu toe, na twintig jaar verblijf in Nederland, maak ik mee dat 'blanke' Nederlanders mij vragen of ik Nederlands kan praten en mij keer op keer als een vreemdeling beschouwen. Ja, goed, als onderzoeker heb ik hiervoor nu een theoretische verklaring ontwikkeld en noem mijzelf nu een Hindoelander, juist om de 'blanke' Nederlanders te beschermen tegen mijn agressieve en dominante denk- en geloofswereld. Jij kan met google zoeken naar dit begrip om het beter te begrijpen.

Toch leuke vraag.
Ben benieuwd wat onze VB gast erop zal antwoorden.

Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline