Discussie: Toplonen topmangers
Los bericht bekijken
Oud 13 april 2007, 14:44   #121
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En waarom dan wel? Het loon van werknemers wordt immers ook maar bepaald door de markt.
Inderdaad, en dat leidt in sommige gevallen nu al tot het feit dat mensen die fulltime werken toch niet genoeg verdienen om de maand rond te maken. Het is niet omdat werknemers ook volgens de marktnorm worden betaald dat dat een gezond principe is. Uiteraard moet er wel ergens een link zijn tussen lonen en markt, maar als daar geen goed sociaal correctiemechanisme op zit dan leidt dat uiteindelijk tot polarisering.

Citaat:
Dat is wat jij vindt; de bestuurders van bedrijven vinden dat duidelijk niet want zij willen dat wel geven. Als zij dat willen geven, wie ben jij dan om dat slecht te vinden? 't Is voor zover ik weet hun bedrijf en hun geld, net het jouwe...
Hier ga je ervan uit dat een bedrijf aan niemand sociale verantwoording verschuldigd is, want het is hun geld en daar doen ze mee wat ze willen. Hier in België is het gelukkig nog niet zo ver gekomen. Een bedrijf heeft slechts een beperkte vrijheid om de lonen naar onderen toe te bepalen (het moet zich aan een minimum houden), dus ik zie niet in waarom er ook geen maximum zou kunnen zijn. Dat hoeft daarvoor niet een absoluut maximum te zijn, want anders steigeren natuurlijk alle liberalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen invoeren dat het hoogste loon binnen een bedrijf nooit meer dan X maal het kleinste loon mag zijn. Mijn punt is dat toestanden zoals nu weer met EADS niet alleen moreel compleet verfoeilijk zijn, maar op termijn zullen leiden tot een revolutionaire reflex bij de bevolking, en dat kan alleen maar tot narigheid leiden. We moeten het nu corrigeren, nu er nog redelijk gediscussieerd kan worden. De werknemers gaan dit niet blijven pikken.

Citaat:
Opvallend dat het enkel de lonen van een ander zijn die te hoog zijn, en nooit het eigen loon.
Als ik naar Oos-Europa en China kijk, durf ik zelfs te stellen dat de lonen van arbeiders en bedienden hier ook 4 to 10 keer te hoog zijn...
Dat is deels een terechte opmerking. Als het over het eigen loon gaat heeft iedereen inderdaad de neiging te vinden dat hij of zijn belange niet genoeg verdient, en dat wat hij of zij verdient helemaal niet immoreel is tegenover wat mensen in ontwikkelingslanden verdienen. Voor een ander deel speelt natuurlijk de levenskost in bepaalde landen mee, maar dat wordt veel als een excuus gebruikt.

Citaat:
Het zouueen beetje te simpel zijn om een manager enkel winst in zijn targets te zetten; die kerels worden met aandelen uitbetaald voor een goede reden.

Moest hij in pure cash uitbetaald worden, dan zou dat het geval zijn; quod non... Meer dan 60% van die kerels hun loon is variabel loon, en daarvan wordt het leeuwendeel uitbetaald in aandelen en opties. Snelle winsten boeken leveren niet zelden minder opbrengst voor die zaken op.
In principe verplicht het variable loon een manager inderdaad om op lange termijn te beslissen en niet noodzakelijk voor winst op korte termijn te gaan, maar eerst en vooral sluit dat geenszins een immoreel bestuur uit, want een manager kan gerust over een periode van 5 jaar investeren met verlies in een poot in een ontwikkelingsland waarvan hij weet dat de sociale wetgeving er onbestaand is, en de daarop volgende 10 jaar daavan de vruchten plukken. Ten tweede is er de beruchte ontslagpremie, die de manager zelfs in geval van bedenkelijk bestuur een riante vergoeding bezorgt.