Los bericht bekijken
Oud 13 april 2007, 16:28   #243
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er zijn idd zaken in de geschiedenis waarvoor collectieve schaamte meer aangewezen zou zijn, zoals de collaboratie van de Vlaamse beweging
tja.. als er geen reden is om 'trots' te zijn omdat het geen eigen prestatie is, lijkt het mij ook evident dat er ook geen reden tot 'schaamte' is.

voor de rest denk ik dat de collaboratie van de vlaamse beweging toch moet worden genuanceerd... Ik vraag me overigens af hoe ik tegenover alles zou hebben gestaan moest ik toen geleefd hebben... Onderwijs in de eigen taal vind ik bijvoorbeeld ontzettend belangrijk. Niettemin was in België het onderwijs in het frans. het was onder de duitse bezetting dat een vlaamse hogeschool werd opgericht... vervelende situatie toch? Ik kan mij derhalve voorstellen dat binnen de vlaamse beweging mensen met een wrang gevoel rondliepen...

verder stel ik me ook vragen bij het feit dat de collaboratie uit die hoek zo in de verf wordt gezet en over andere collaboratie wordt gezwegen.

afijn.. da's een heel andere discussie.. eentje die overigens - zo blijkt - compleet irrelevant is.. bij gebreke aan recht om gevoelens als 'trots' (wegens gebrek aan persoonlijke bijdrage) te hebben is er ook geen reden om gevoelens van 'schaamte' te moeten kennen (bij gebrek aan persoonlijke bijdrage).
vulpes is offline   Met citaat antwoorden