Discussie: Toplonen topmangers
Los bericht bekijken
Oud 13 april 2007, 20:05   #142
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat valt inderdaad onder regelgeving; hun winst als bonus aan hun manager geven is echter niet misdadig; wat kan je daar dan op tegen hebben.
Misdadig is het niet omdat er geen wet is die het verbiedt. En wat kan ik daar op tegenhebben? Met 1 persoon die zich miljoenen toeëigent terwijl duizenden anderen moeite hebben met basisbehoeften? Moet ik daar een tekeningetje bij maken?

Citaat:
Daar zit an sich geen verschil op.
Waarom zou er, als er een minimum bestaat, ook een maximum moeten bestaan? Is er dan een link?
Nee, dat is niet wat ik zei. Het feit dat er een minimum is moet niet de reden zijn om ook een maximum te installeren, dat is inderdaad zinloos. I vind echter dat er een morele reden is voor een maximum, en aangezien er aan de bodem van de loonschaal al een wet is die excessen verbiedt zie ik niet waarom er aan de bovenkant ook niet zo'n wet kan zijn.

Citaat:
Dan heeft die kerellgoed onderhandeld me dunkt... Neem je hem dat kwalijk?
Dat hij wellicht goed onderhandeld heeft kan wel zijn, maar de meeste mensen kunnen eenvoudigweg niet onderhandelen over hun loon. Zij moeten aannemen wat ze krijgen, of ander werk zoeken.

Citaat:
En het is daar slecht omdat?
Ken je de situatie in de VS een beetje? Dan weet je wat voor een sociale puinhoop daar ligt, ondanks de onaflatende economische groei.

Citaat:
Het is immoreel blijkbaar om te investeren in een ontwikkelingsland, wanneer dat betekent dat je de komende jaren er winst uit kan halen? Waarom zou je dan in de eerste plaats investeren en wat is er slecht aan het omhoog krikken van de lokale standaard, zelf al betekent dat dat je nog steeds onder die van het Westen zit? Aan alles is een begin...
Nee, je begrijpt me niet. Ik zeg niet dat het immoreel is om in derdewereldlanden te investeren. Er zijn bedrijven die dat op een heel verantwoordelijke manier doen, en die daar winst mee maken terwijl het ook in het voordeel speelt van de lokale bevolking, en daar is niets mis mee. Ik werk zelf voor zo'n bedrijf trouwens. Maar er zijn andere bedrijven die opzettelijk regio's uitkiezen waar grote hiaten zijn in de sociale wetgeving en waar ze ongestoord de mensen kunnen uitbuiten voor een paar jaar, om dan met de noorderzon te vertrekken als ze ergens anders nog een lucratievere stek hebben ontdekt. Dat is economische roofbouw.