Los bericht bekijken
Oud 15 april 2007, 01:18   #43
ggolsteyn
Schepen

Standaard Als de titel niet van jou is moet dat zeer duidelijk gezegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht

De titel bij de opening van dit onderwerp heb ik gewoon behouden van de site en de tv zender waar het vandaankomt.

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl...TOKEN=48754790
Het bericht heb ik ongeweizigd gelaten. Moet je om iets te citeren het met alles ervan eens zijn? Trouwens ik vind dit gewoon een titel om aandacht te trekken. Ieder weldenkend mens weet toch dat je antieke geschriften niet kan veranderen.
Je kan er wel anders mee omgaan, of laten links liggen zoals de kerk deels doet met de bijbel want vaak is er een profane in plaats van een bijbellezing. Waar ik wel niet zo gelukkig mee ben.

Fundamentalisme in het Christendom? Vroeger was die er idd. Denk maar aan de strijd om te aanvaarden dat de aarde rond is. Aan het Creationisme in de VS e.d. Zelf vind ik fundamentalisme van de uitersten het gevaarlijkst: Het Ontstaan (Genesis) en het Einde (Apocalyps). Het eerste houdt vooruitgang tegen, het tweede is ronduit gevaarlijk.
Daarom ben het het niet met alles eens van de site in handtekening hieronder, wel met die pagina!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Koolvis,

Wat schrijf jij hier allemaal?

1. - Een titel die niet van jou is moet je natuurlijk met een verwijzing weergeven, zeker als je er niet mee akkoord bent!

2. - Anders mee omgaan of links laten liggen gebeurt niet in de katholieke kerk. En meestal ook niet in de vele sekten in Holland, anders maakt men vlug een andere sekte.

3. - In de katholieke kerk zijn er twee lezingen: een is het epistel, of in het Nederlands een brief van Paulus of een andere. Een tweede is het evangelie, uit een van de evangelies. Luister jij dan nooit naar deze lezingen? Bij de protestanten en aanverwanten kan dat misschien anders zijn.

4. - Fundamentalisme bestond haast niet vroeger. Bij een hevig twistpunt werd een schisma ingevoerd of een nieuwe kerk. Nu is er veel fundamentalisme. Het zijn alleen de Hollanders die voortdurend nieuwe "kerken" maken. In de gemeente URK zijn er zo 17. In heel Holland waarschijnlijk honderden.

5. - Over de apocalyps heb ik hier al op een andere plaats geschreven dat Johannes stoned was. De vermelding van "de zonen van de donder" en Boanerges verwijst zeer duidelijk (in het soemerisch) naar paddestoelen, die toen al zeer goed bekend waren.

6. - Over de aarde die rond was zal er niet zoveel getwist zijn. In de Jehova-bijbel staat bij Jesaja, 40:22 ... "boven het rond der aarde".
Trommius Abraham die je zeker moet bekend zijn van de Statenbijbel spreekt in hetzelfde vers van de kloot der aarde. Het twistpunt dat wel enkele brandstapels heeft opgeleverd was het draaien van de aarde rond de zon.

Wil je met al je kennis in het vervolg wat duidelijker zijn, want zo houd ik het niet lang meer vol.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.