feit is dat NL en Belgie niet meer zo christelijk is.....helaas....
Bijbel is fel, maar in evangelie word duidelijk "zachtmoedigheid" gepreekt tegen de naaste enz.
Jezus vat de wet zo samen: God liefhebben boven alles, met heel je verstand, hart en ziel, en het 2e daaraan gelijk is: je naaste als je zelf.
daar ligt voor christenen ook het probleem, dat kunnen wij niet. dat is ook waarom 'ongelovigen'(srry dat ik jullie op een hoop gooi) ook zo makkelijk kunnen zeggen: jullie zeggen wel dat je zo en zo (zou) moeten doen, maar jullie doen het zelf niet eens.
dat is het grote misverstand...wij kunnen het niet en daarom is de mensheid ook verdoemd en goed voor de hel. omdat wij ons niet aan die wet van God kunnen houden. Maar God heeft Zijn Zoon JEZUS gezonden die voor ons de straf heeft gedragen! daarom is onze schuld vergeven!
dat neemt niet weg dat wij naar die geboden moeten streven, ook al lukt het niet.
eh...off-topic:$
overigens denken veel mensen dat die anonieme frankenvrij, Mark Rutte was, lijsttrekker van de vvd (liberalen) , maar dat kan niet hard worden gemaakt.
koran heb ik niet zoveel van gelezen, wel wat stukjes.
volgens mij word er in de koran niet echt tot moord op ongelovigen opgeroepen. maar geeft er wel aanleiding toe. daarom kan ik begrijpen dat zgn. moslimterrorisme ontstaat, maar volgens mij zijn dat de extremisten en niet de doorsnee moslims. ik heb respect voor moslims die meestal betere burgers zijn en 'menselijker' dan christenen en atheïsten. ik denk dat wij hen tot een voorbeeld kunnen stellen.
andere kant van het verhaal is wel dat in veel landen na de aanslagen op het wtc dansend de straat op gingen... dit zullen niet de ortodoxen zijn geweest.
ik zie in godsdiensten meestal 4 groepen:
vrijzinnigen
vrijzinnig extreem
orthodox
orthodox extreem
ik ben zelf christen en orthodox.
meestal zijn de orthodoxen de meest rustige en de langst "uithoudende"/stabiele groep ondanks dat ze alles tegen zich hebben. vrijzinnigen doen nogal eens water bij de wijn. en orthodox extreem zijn doorgeslagen mensen, die eigenlijk niet meer orthodox zijn.
ik denk (ben geen insider) dat dit bij moslims ook zo is.
bij de katholieken miss wat minder omdat zij de paus als leider hebben die tog niet iets meer richting aan het geloof kan geven (ondanks dat ik dus denk dat deze paus er niet zit omdat God hem daartoe roept)...
als ik fouten heb gemaakt word ik hier graag over bijgepraat..
Laatst gewijzigd door Henric (NL) : 16 april 2007 om 07:55.
|