Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kleine Johannes
De reden waarom ruilhandel ontstaan is, heeft absoluut niets te maken met het feit dat de éne of de andere er beter (rijker) van wordt, maar alles met het feit dat de éne niet over bepaalde producten beschikt, terwijlk de andere die wél heeft, en omgekeerd.
|
Fout. Je koopt geen eten van een boer omdat je dat niet zelf kan maken. Je koopt dat omdat je geen zin hebt om het zelf te maken, en vooral, omdat je meer geld verdient als je dat niet doet, maar gaat werken.
Citaat:
Van de handel met China, op de manier dat jij hem hier aankaart, wordt alleen de multinational beter, die de handel controleert.
|
Er is niet één multinational die de handel controleert. Ik herhaal wie er beter van wordt.
1) de chinees, die blijkbaar liever in een dvd-fabriek gaat werken dan verder te sukkelen op het platteland
2) de consument die een goedkopere dvd-speler kan kopen
3) de exportgerichte bedrijven waarvan China en andere landen producten terug kopen
4) de multinational die de handel organiseert
5) de transporteur
Citaat:
Het verbieden van automatische machines is een stap terugzetten naar de donkere middeleeuwen. Inderdaad, toen betaalde het "gepeupel" ook maar 3% belastingen, maar het overgrote deel van de bevolking kwam om van de honger of van ongeneeslijke ziektes.
|
Vanwaar komt toch die 3% belasting?? Het minimum waren de tienden. En die waren enkel voor de vrije boeren, die een klein deel van de populatie uitmaakten. Boerenknechten, lijfeigenen, horigen, ... bestonden ook nog. Die tienden werden trouwens uiteindelijk 80% onder Louis XIV.
Nu heb je een gelijkaardige evolutie in China. Daar was ook de grootste hongersnood ooit op de aarde onder Mao. Maar ze zijn uit hun middeleeuwen aan het geraken. Eerst door de landbouw vrijer te maken, dan door de rest vrij te maken. En ipv alle geneesmiddelen zelf terug uit te vinden kopen ze die bvb in België bij Janssen Pharmaceutica aan. In zo'n mate dat die ook een productiecentrum geopend hebben in Shangai. In ruil leveren ze ons producten waar ook wij iets aan hebben.
Citaat:
Het is toch te gek om los te lopen dat men eerst alles doet wat men kan, om afstompende arbeid te automatiseren, om dan te doen wat jij voorstelt.
|
Het is toch te zot om los te lopen om arbeid die mensen in het buitenland voor minder geld willen doen hier te laten doen? Dat is wat jij voorstelt.
En dan bovendien op zo'n manier dat het onze welvaart én die van onze handelspartner schaadt.
Citaat:
...
Dit is niet het enige voorstel van VIVANT, dus begin nu niet met kritiek te spuien voor je je de moeite gedaan hebt om het programma van VIVANT te bekijken.(www.vivant.org)
|
De vivant-discussie hebben we al gevoerd. En ik ben het grotendeels eens met het programma, behalve met het protectionistische luik dat bvb jullie voorzitter postte onder de discussie "Hoe zou Vivant Ford Genk vermijden", een discussie waar je trouwens aan meedeed, en waarin je me bedankte dat ik het partijprogramma gelezen had. Meer zelfs, ik heb het programma waarschijnlijk al lang gelezen vooraleer jij het kende. Je mag de draad daar altijd terug opnemen, want tot nu toe heeft nog niemand gereageerd op mijn opmerking dat die buitenlandse handel goed is. Wat uiteraard ook zo is.