Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Het gaat wel wat verder dan dat. Hij lijkt te denken dat we grotendeels bepaald worden door onze genen. Niet alleen een verouderd idee, maar bovendien ook potentieel gevaarlijk... it brings back memories...
Dit is wat Sarkozy letterlijk zei:
Bron: Philosophie Magazine
Natuurlijk moet hij daar niet voor op de brandstapel, maar iemand met zo'n enge levensvisie zou ik alvast niet graag als president hebben.
|
Ik zou niet weten welke herinneringen bij u komen bovendrijven als u de boodschap hoort dat we voor een zeer groot deel bepaald worden door onze genetische bagage, maar mij lijkt dat verre van "potentieel gevaarlijk" of "verouderd" te zijn. "Behavioral genetics" is verre van een outdated wetenschappelijk onderzoeksveld.
Maar ik kan begrijpen dat zulke boodschap voor mensen die "de maakbaarheid van de mens" als hoog ideaal met zich meedragen, niet echt gelegen komt. Nochtans stelt die vraag zich veel minder als het gaat om dieren: blijkbaar vindt iedereen het doodnormaal dat een border collie het talent heeft om als herdershond op te treden, zelfs al heeft het beest nog nooit een schaap van dichtbij gezien. Als Sarkozy echter zegt dat de maatschappij niet zomaar pedofilie en zelfmoorden uit de wereld kan helpen omdat daar een (zeer grote) component gelinkt aan de genetische bagage inzit, dan is dat een "enge visie"... Nochtans lijkt de recente wetenschap geneigd hem daarin voor een groot stuk bij te treden: zo is er blijkbaar een frappante correlatie tussen mentale stoornissen en genetische (bvb. familiale) banden:
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/...act/163/9/1554