"We zouden beter onze eigen genocide belichten, die in Congo, en ons koloniaal verleden daar.
Wij staan in het buitenland bekend als de enige voormalige koloniale mogendheid die zijn eigen koloniaal verleden angstvallig onder de mat probeert te houden.
Het is echt tijd dat er aan die donkere, essentiële bladzijde uit onze geschiedenis veel meer aandacht wordt besteed.
Voor de politiek-correcten onder ons: de genocide in Congo kostte het leven aan naar schatting 10 miljoen mensen. Méér dan tijdens de holocaust."
Nog zo iets ! Had jij iets te maken met de uitbuiting van de zwarten in Congo ? Heb jij mee kunnen profiteren ? In de tijd dat dit gebeurde werkten mijn grootouders in de Waalse mijnen en hebben er twee kinderen begraven door de gebrekkige medische zorgen voor de blanke vlaamse arbeider. Het is niet de modale belg die zich schuldig maakte aan genocide, wel onze verlichte leiders: het franskiljonse Belgique met haar Coburg vorst op kop. Waarom zou ik of mijn kinderen mij moeten verantwoordelijk voelen voor hun misdaden ? Integendeel, ik klaag ze aan en bestrijd de afstammelingen van die verknechters, die ons volk nog altijd proberen onder de knoet te houden.
Ik heb trouwens niet de indruk dat we het enige land zijn die zijn koloniaal verleden probeert te verbergen, integendeel. Het wordt net als de collaboratie gebruikt om de belg een schuldgevoel op te dringen die de bescherming van de economische belangen in Congo via bilaterale hulp moet verduiken. De behandeling van de inheemse bevolking in zijn kolonies door de Belgen was trouwens absoluut niet anders dan wat de Fransen in Indochina, de Engelsen in Afrika en India, de Italianen in Ethiopië en Abbesinië, noch de Duitsers in Namibië. Het cijfer van tien miljoen wordt trouwens ook betwist. Het stoelt op een schatting van het aantal Congolezen dat er "zou" geleefd hebben moesten de Belgen daar niet geweest zijn. Dat maakt het natuurlijk niet minder erg. Maar of ik of mijn kinderen zich hier moreel verantwoordelijk moet voelen, dat wijs ik tenzeerste af.