Discussie: Verlichting
Los bericht bekijken
Oud 19 april 2007, 21:25   #86
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Sukar,

Politiek kan de samenleving niet vormen, ze kan ze wel proberen te sturen

Het is zowaar hun enige job, zowel vormen als leiden. Al is die verantwoordelijkheid een beetje vervaagd de laatste tijd aangezien ‘kapitaal’ deze taak onmogelijk maakt. Nochtans zijn het de politiekers die wetten maken. Wanneer een samenleving niet de evolutie volgt, krijgen we spanningen en volgt een maatschappelijke correctie, niet altijd humaan van aard.

Niet werken en te veel of zinloze vrije tijd(pensioen) zijn 2 grote factoren die depressie kunnen veroorzaken

Uiteraard zijn er vele factoren te vinden en niet zo éénduidig. Pensioen kan ook leiden tot afkickverschijnselen en een heroriëntering van het leven. Wanneer we depressie willen begrijpen zullen we iets meer moeten weten over onze natuurlijke evolutielijnen (die men in deze maatschappij niet erkent). Deze niet erkenning geeft dan allerhande stoornissen die zich zullen corrigeren (en mogelijks leiden tot depressie alsook agressie).

Op je stukje van opel. Depressie heeft geen een oorzaak. Verhuizen (verandering) is een aanleiding

Het staat je vrij dat te geloven dat het verlies van werk geen aanleiding geeft tot depressie. Nochtans hebben onderzoeken uitgewezen dat na de sluiting van Renault het aantal kindermishandelingen steeg. De keerzijde van depressie is frustratie en woede die geprojecteerd wordt op de omgeving. Maar zoals gesteld, er zijn veel oorzaken te vinden voor depressie.

Dat voorbeeld van verhuizen had ik gekozen omdat politiek en kapitalisme hier niet voor verantwoordelijk kan gesteld worden

Ben ik niet zo zeker van. Hoeveel mensen verhuizen niet om een nieuwe baan, wel of niet uit noodzaak ?

Er is geen enkele politieke structuur die perfect is. Een maatschappij is ook niet maakbaar volgens politiek gedachtengoed

Vind ik krasse uitspraak, het is hun job. Volgens welk gedachtegoed moet een maatschappij dan wel gemaakt worden ? Politiek is toch verantwoordelijk een juiste norm en waarde te bepalen en hierbij beroep doen op wat er aan studies voorhanden is. Dit volgens de ware betekenis van politiek leiderschap natuurlijk (wat vrij vaag is tegenwoordig).