Luc Broes, het is dan ook een vraag.. geen vaststelling. Uit onderstaand bericht leidt Jan Hyoens immers af dat N-VAers geen vlaams-nationalisten zijn...
Door giserke wordt nationalisme gelinkt aan superioriteit.. (althans, zo begrijp ik onderstaande toch...). Waaraan hij koppelt dat hij derhalve geen 'nationalist' is..
vandaar mijn vraag, wat zijn dan wél vlaams-nationalisten? diegenen die zich wél als Vlaming superieur voelen of wat?
In ieder geval - ik heb het weliswaar reeds hoger gesteld - ik ben zelf geen vlaams-nationalist. Ik ben niet van mening dat elk volk een eigen staat MOET hebben.. Ik vind wel dat Vlamingen hun 'plaatsje' verdienen (en ben dus wel - denk ik - vlaamsgezind te noemen), maar binnen welke structuur dat is, is iets wat aan de bevolking dient te worden overgelaten... Een 'natie' is voor mij een puur 'organisatorisch' iets... In theorie mag dat voor mij dus de Belgische staat zijn, Benelux-staat, Groot-Nederland etc... zolang het maar 'werkt' en een meerderheid voor is, heb ik daar geen probleem mee...
Aangezien ik evenwel ondertussen niet meer geloof in het goed functioneren van België ben ik wel separatistisch ingesteld... (al ben ik daar zelf niet rabiaat in... komt iemand met een voorstel (dat effectief werkt) en interessanter is, sta ik daarvoor open... Ik staar me niet blind op 'separatisme'.. Staatshervorming is - wat mij persoonlijk betreft - geen doel op zich maar een middel...
maar dat is dus mijn invulling van 'nationalisme'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Ja je bent verkeert.
Je kunt separatist zijn louter omdat je vindt dat het Belgisch niveau niet werkt. Je kunt overtuigt zijn dat een aangepast beleid aan de regio een beter beleid is. Dit is puur een beleidskwestie.
Maar ik voel me absoluut niet beter omdat ik Vlaming ben dan andere volken, waardoor ik me absoluut wil vestigen op mijn Vlaamse identiteit.
Dat laatste is Nationalisme. Dat daaruit separatisme als norm voortvloeit is normaal in een samengesteld land.
Je kan maar separatist zijn in een samengesteld land zoals België. Dit kan je niet in vb Nederland. Maar je kan daar wel nationalist zijn en de Nederlandse nationaliteit boven andere nationaliteiten stellen. Dat is nationalisme.
Volgens het woordenboek staat er:
1 voorliefde voor het eigen nationale => chauvinisme
En pas als tweede standpunt.
2 het streven naar nationale zelfstandigheid
|