Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
het leven bestaat daar ook voor 99% uit werken.
wie kan het dan wat schelen wie er met de winst gaar lopen?
|
Wel, een normale geest redeneert zo: "ik werk, en daar krijg ik graag iets voor terug".
De basiswet van het kapitalistisch systeem is dat het leidt naar geldaccumulatie (kapitaal) en monopolievorming. Naar concentratie van macht in een steeds kleinere groep mensen dus. Daar is iedereen het over eens. Da's Adam Smith.
De basiswet van een communistisch systeem is dat de meerwaarde uit arbeid naar de Staat vloeit, die het vervolgens aan u teruggeeft in de vorm van onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, veiligheid, etc... - diensten die door schaalvoordelen goed en goedkoop geleverd kunnen worden, en op zo'n manier dat iedereen er gebruik kan van maken, ook mensen die tegenslag hebben gehad (die bijvoorbeeld door nen opgefokte liberaal omver gereden zijn en daardoor niet meer kunnen werken).
Kortom: in een kapitalistisch systeem wordt de meerwaarde uit uwen arbeid door een steeds machtiger bende egoïsten gestolen voor zichzelf. In een communistisch systeem krijgt ge er levensnoodzakelijke diensten voor terug.
Nota bene: die diensten gaan nu ook moeten inhouden: bescherming van het milieu en bestrijding van de vernietigingen die het kapitalisme (dat vermoedelijk niet lang meer heeft te gaan) achtergelaten heef.
Toch eenvoudig, me dunkt.