Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Luister: volgens uw redenering kan dan het bestaan van GEEN ENKEL persoon bewezen worden.
Hoe bewijst u dan het bestaan van Caesar? Of het bestaan van Alexander de grote?
Stop nu toch eens alstublieft met zo koppig te doen. We gaven u hier reeds historisch bronnen.
Zoals ik al zei: er zijn twee soorten mensen die niet van mening kunnen veranderen wanneer ze met feiten worden geconfronteerd die ze niet kenden: dat zijn dwazen en onvolwassen pubers. Behoort u misschien tot één van die twee categoriën?
|
U moet niet onmiddelijk op uw groot paard springen. We hebben hier een eenvoudige discussie of Jezus bestaan heeft of niet. U haalt argumenten aan. Ik zeg dat de argumenten die u aanhaalt niet voldoende zijn om de existentie van Jezus van Nazareth te bewijzen. U moet met bewijzen komen ik niet.
Er is trouwens meer dan één auteur die zegt dat Jezus niet heeft bestaan (ik zeg dit dus niet). Een dan de argumenten tegen het bestaan van Jezus is Paulus. Paulus is een der grote voortrekkers van het christendom. Als men de brieven van Paulus leest kan men zich inderdaad de vraag stellen of Jezus wel echt geleefd heeft. Of de verhalen in het evangelie niet voor een stuk verzonnen zijn.En dit omdat men, wanneer men de brieven van Paulus leest, men soms de indruk krijgt dat Paulus over Jezus (of over Christus) spreekt als over een vreemde of dat Jezus niet echt heeft bestaan. Het is precies of Paulus Jezus niet kent (tenzij af en toe een heel summiere vermelding van de kruisiging en verrijzenis). Hetgeen toch op zijn minst merkwaardig is voor iemand die verondersteld wordt de echte gangmaker te zijn geweest van het christendom. Zo merkt
F. Vermeiren terecht op: "
Behalve over zijn kruisiging en verrijzenis vertellen Paulus' brieven absoluut niets over Jezus. Men zou mogen aannemen dat iemand die zich één of twee jaar na de executie van de centrale figuur van de nieuwe leer tot deze nieuwe richting bekeert en zijn verkondiging op hem baseert heel veel te vertellen heeft en zijn verkondiging volledig op deze unieke centrale figuur afstemt. … Nergens verwijst Paulus naar belangrijke elementen uit de evangeliën zoals de Bergrede, de genezingsverhalen, de broodvermenigvuldiging, de apocalyptische voorspellingen… Ook over Jezus' levensloop zegt Paulus niets. Dat hij uit Galilea kwam, dat hij zijn apostelen uitkoos, dat hij de storm op het meer trotseerde, zijn reis naar Jeruzalem, daarover rept Paulus met geen woord. Het woord Galilea komt in zijn brieven niet één keer voor; datzelfde geldt voor de in de evangeliën voorkomende Galilese plaatsnamen Nazareth, Tiberias, Kafarnaüm,Gennesaret, en Magdala (Magadan). Geen Maria, geen Johannes de Doper, geen Judas de verrader,geen Pilatus van het lijdensverhaal. De historische Jezus is totaal afwezig, en Paulus voert geen enkel onderdeel van zijn leer op hem terug." (
Vermeiren, De man die het kruis in 70 overleefde.Blz. 140-141). De historische Jezus bij Paulus is misschien afwezig omdat hij eenvoudigweg niet heeft bestaan… In ieder geval door Paulus leren we niets over de mens Jezus en dat zou toch moeten
.
Ik herhaal: ik denk persoonlijk dat hij wel heeft bestaan, maar echte doorslaggevende bewijzen hebben we niet. En zullen we vermoedelijk nooit hebben.