Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Dat zou nogal serieus verkeerd zijn, en staat haaks op de bedoeling van die wet!
kritiek op onze democratische structuren, op onze uitvoering van de mensenrechten is erg nodig: men dient deze namelijk constant te verfijnen.
Dat is immers de bedoeling van een democratisch systeem: door debat en overleg te komen tot een voor de meerderheid aanvaardbare verbetering van onze maatschappij.
Deze wetten gaan in feite over de minderheden. Deze moeten beschermd worden, ook tegen eventuele meerderheden die fundamentele, universeel aanvaarde rechten met de voeten willen treden.
Het is ook het verwijderen van de "auto-destruct" knop in de democratie: het nu heersende recht om fundamentele mensenrechten en vrijheden te bekampen. Het gaat dus niet over diegenen die de democratie willen aanpassen, maar over diegenen die de democratie (en bepaalde essentiele voorwaarden en normen die nodig zijn om van democratie te kunnen spreken) wensen te vernietigen.
Vroeger stond nergens expliciet vermeld dat het streven naar vrouwenonderdrukking, naar homodiscriminatie, naar vreemdelingendiscriminatie, naar godsdienshaat niet toegelaten is.
Nergens staat dat er geen partijen (behalve nazistische) verboden zijn die de democratie willen opheffen. Dat het opheffen van de democratie, of het ondermijnen ervan, een strafbaar feit is.
Men liet een achterpoortje openstaan, het achterpoortje dat al een paar keer is gebruikt om de macht over te nemen door despoten die dan meteen het parlement naar huis stuurden, bezetten of gewoon uitroeiden (voor wat de opositie betreft..)
Wat vroeger als "onfatsoenlijk" en "ongewenst" werd aangezien is nu strafbaar gesteld.
Dit is, zoals velen terecht opwierpen, gen wet die met veel repressie wordt opgelegd. Het is een "vriendelijke" wet, die door sommigen zelf als te laks en door anderen als eerder symbolisch wordt afgeschilderd.
Maar het is een stok achter de deur: in tijden van nood zullen rechters er gebruik van kunnen maken om duidelijk gevaarlijke anti-democratische bewegingen mee te stoppen.
|
Helaas voor u belet dat niet het opkomen voor de afschaffing van uw wetgeving en op die manier kan men op een ietwat omslachtige manier toch nog zijn ding doen.Omzeilen van dergelijke wetgeving is dus doodsimpel.
Men kan ook besluiten ze af en toe eens te overtreden en misschien eens een effectieve
sanctie oplopen.Men kan ook tot extreem geweld overgaan en dan zal het helemaal stuiven.Ik maak mij dus geen zorgen.Ik doe lekker wat ik wil.