Los bericht bekijken
Oud 21 april 2007, 17:25   #17
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Beste Erw,

Dank voor je reactie.

Degenen met spaargeld worden door je 'ingreep' 10 maal rijker, degenen zonder spaargeld winnen op financieel gebied niks, want als de prijzen delen door 10 dan zullen de lonen ook delen door 10. Of ga jij iemand 10 € betalen voor het produceren van een artikel dat voor 1 € wordt verkocht?

Wat we ook duidelijk aangeven is dat er op het moment van deze decimering (als optie) er absoluut niets verandert, inkomenskloven blijven exact hetzelfde. Wie niets heeft wordt niet rijker, wie wel iets heeft wordt monetair gezien wel rijker en dat in verhouding tot het kapitaal dat men heeft.

Wat we hiermee aantonen is de absurditeit van onze economie die volledig de essentie van economie niet meer begrijpt. Eén en ander heeft te maken met een vorige paradigmaverschuiving enkele eeuwen geleden dat zich in onze maatschappelijke psyche heeft genesteld resulterend in het marktfundamentalisme. Om dit systeem te wijzigen heb je vooral veel van hetzelfde geld nodig om empirisch aan te tonen hoe wij maatschappelijk gebiologeerd zijn geraakt door een stuk papier. Dat noemt dan The Money Illusion Syndrome, een auto immuun ziekte die ons nu een beetje plaagt bij de doorgang van een ware democratie. Derhalve, deze regel reflecteren naar de economische spelregels van het huidige paradigma heeft niet langer zin en laat vermoeden dat de essentie van deze theorie niet begrepen werd (zie ook Einstein in deze context met z’n uitspraak dat de mensheid z’n problemen niet opgelost krijgt binnen hetzelfde denkpatroon dan dat ze veroorzaakt worden).

We hebben dus dringend nood aan een andere manier van denken en hiervoor kan deze FR een aanleiding toe zijn. Nu, zelfs al willen we de huidige spelregels blijven hanteren, bewijzen we rekenkundig dat bvb het Generatiepact klinkklare onzin is en een gevolg van een zuiver lineaire en derhalve horizontale gedachtegang. Een gevolg van een te klein probleemoplossend vermogen dus en dit ondanks dat er boeken vol geschreven staan over deze materie. Politiek is dus blijkbaar onmachtig om een progressief beleid te voeren. Wij trappen er natuurlijk allemaal in, ook vakbonden zo blijkt.

Ik hoop dat men dat dringend gaat inzien, anders loopt het serieus verkeerd, daar mag je zeker van zijn. Ons denken is aan verandering toe, de spontane geldcreatie is enkel maar om dit rekenkundig aan te tonen. Bestaan duizenden boeken over, politiek snapt het blijkbaar niet, jammer en helaas pindakaas, het zij zo dan ?

Is de mensheid dan niet meer in staat om na te denken ? Het gaat hier dan slechts over een regeltje van drie, toch niet zo moeilijk, of wel dan ?
Mag ik dan aannemen dat de Turken één miljoen keer armer zijn geworden toen de regering besloot zes nullen te schrappen? Laten we even een inflatie van 1000% procent doorvoeren?

Of wil je alle prijzen bevriezen? Dan gaat het werken, even toch. Na een paar weken stort de handel in. Immers, waarom zou ik als boer of bakker blijven produceren? Ik ben toch rijk genoeg om het mij te permitteren minder te produceren. Hongersnood, 't zal leuk zijn..

Geloof jij nu echt dat welvaart bepaald wordt door een hoeveelheid geld? Geloof jij echt dat als je elke Afrikaan één miljoen euro geeft, het hen plots voor de wind zal gaan?

Estatisten en fiatmunten, zullen ze het ooit leren?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden