Los bericht bekijken
Oud 21 april 2007, 18:35   #286
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk was er geen probleem. Zoals al eerder gezegd, draaide de beroering in Voeren geenszins rond de taal maar rond andere zaken (zakelijke en politieke belangen verstrengeld met het Luikse, clantegenstellingen en horigheid aan Franstalige baronnen...).
En toch blijf ik het sterk vinden.... dat dialect is echt zo moeilijk te verstaan voor mij... was en is AN dan niet even moeilijk voor die kinderen?

Trouwens, ik denk dat veel Luiksgezinden wel zullen betwisten dat het niet om een taalstrijd ging.
Citaat:
De boerenbevolking had slechts de lagere school voleind. Veel Frans zullen ze ongetwijfeld niet geleerd hebben. Denk aan uw eigen lagere schooltijd!
Twee jaartjes ja.....maar dat ze dan wel Waals kunnen is toch wel straf (het is niet zo dat je Waals van de radio of tv kon leren of uit boeken)
Wordt er nu op diezelfde markten nog steeds Waals gesproken?

Citaat:
Niets. Dat waren leugentjes die de Waalsgezinden rondstrooiden...
En die de Franstalige tv blijkbaar ook rondstrooide.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U ziet toch wel duidelijk dat die laatste cijfers helemaal niet kunnen kloppen. 1947 is de volledige omkering van 1930, terwijl er, op basis van de bevolkingscijfers, geenszins een spectaculaire groei van de bevolking of inwijking zich heeft voorgedaan.

In 17 jaar, een dorp dat volledig van taal veranderd is... Neen, dat is onlogisch en totaal onmogelijk.
Er zijn wel steden die na WOII totaal van samenstelling veranderd zijn natuurlijk, maar ik weet niet of er in Voeren ook veel mensen gevlucht zijn, of afgemaakt, of gedeporteerd...