Los bericht bekijken
Oud 22 april 2007, 11:11   #99
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Ik begin het steeds moeilijker te hebben met discriminaties in het Katholiek Geloof:
er hebben wie weet hoeveel miljoenen mensen geleefd voor Christus' geboorte, leven en dood...
zijn die dan allemaal verdoemd geweest of ten minste in een voorgeborgte terecht gekomen... waarom? Wat hadden die misdaan om nooit het Eeeuwig Licht te kunnen aanschouwen, wat het ultieme doel is van een Christen Mens?

en ook dit nog... in de Goede oude Mechelse Cathechismus die ik in het basis- en lager- secundair heb moeten van buiten leren... (zowel in het Frans als in het Vlaams) en soms zelfs moest aanhoren in allerlei voorberidingen op Communie, Vormsel, etc... staat dat er voor een doodzonde drie voorwaarden moeten vervuld zijn... alle drie samen... t.t.z. wetens, willens en met het inzicht kwaad te doen... (hier enkel NL aangehaald, niet het F)...
wie van die arme drommels van voor Christus wist het, wilde het en had het inzicht kwaad te doen...???? of wie van die foeutussen of babies???

en verder zelfs... wat steeds meer problemen begint te stellen... waarom heeft dè God miskleumen als hel en duivel geschapen? In die mate zelfs dat hij er zou hebben zijn leven voor moeten geven?
is dit reine zelfkastijding... iets scheppen wat verplicht tot leiden en voor een deel van de mensen die geleefd hebben... eeuwige verdoemenis ?

De problematiek gaat dus veel verder dan ongeboren of geboren dode kinderen die niet gedoopt zijn?