Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Graag breng ik hier even hulde aan die leerkrachten die in zeer moeilijke omstandigheden vechten om iedere leerling uit een kansarm milieu zo ver te krijgen dat er een effectieve kennisoverdracht kan plaatsvinden & een motivatie om een nuttig en betekenisvol individu te worden in deze maatschappij.
dit niet gering werk gebeurt tegenwoordig in zeer moeilijke omstandigheden met tegenwerking van ongemotiveerde collega's, ongemotiveerde ouders & directies die behept zijn met een verlangen naar zoveel mogelijk leerlingen om de subsidiegelden op peil te houden.
Bovendien gebeurt dit werk momenteel onder dreiging van criminele leerlingen die eigenlijk zonder pardon van de scholen moeten verwijderd worden.
Een reusachtige stap vooruit zou allicht het afschaffen van schoolplicht tot 18 jaar zijn en de creatie van meer goede stageplaatsen voor schoolmoede elementen, met een concreet vooruitzicht op een job
ipv een carrière in de criminaliteit die lonkt.
|
Dank u voor uw hulde.
Als leraar ben ik voorstander van het afschaffen van de schoolplicht, en de invoering van de SCHOLINGSPLICHT (met een maximumleeftijd).
Ook zou ik durven pleiten voor een radicale hervorming van het onderwijs, met het oog op een verbetering van het ONDERRICHT. Daarbij denk ik aan een onderwijs in modules, waarbij de leerlingen zèlf kunnen kiezen in welke volgorde zij de 'verplichte basismodules' afwerken, en wanneer zij de andere 'vrije modules' aan hun lessenpakket toevoegen.
Een tweede belangrijke hervorming betreft de grootte van de klassen. Eigenlijk is het nauwelijks mogelijk degelijk onderricht te bieden aan groepen van méér dan 12 grotendeels ongeïnteresseerde (jonge) mensen. Voor volwassenenvorming gelden andere regels : daar hebben de meeste leerlingen zèlf voor de opleiding gekozen, en is de motivatie bijgevolg ook groter.
Deze hervormingen zullen helaas ook wel wat kosten, maar dat zou geen bezwaar mogen zijn. De jeugd is de toekomst, maar met het huidige systeem wordt die toekomst verknoeid nog voor ze werkelijk aangebroken is.
Kinderen/jongeren moeten in de eerste plaats héél veel zèlf kunnen ontdekken, en dat kunnen ze het beste al spelend.
Kinderen/jongeren die NIET voldoende hebben kunnen spelen, worden later toch alleen maar gefrustreerde volwassenen, die de samenleving nog veel meer kosten.
Daarom vind ik dat de schoolvakanties voor de kinderen/jongeren véél langer moeten duren. Het ideaal zou zijn : zes maand vakantie, zes maand school. Leraars zouden in dat geval zelfs wat van hun vakantie kunnen opofferen, omdat het veel minder zwaar zou zijn les te geven en ze dan ook minder tijd zouden nodig hebben om te recupereren.
En uiteraard moet het administratieve werk voor leraars tot het strikt noodzakelijke minimum beperkt worden. Een leraar moet zich inderdaad vooral met het lesgeven bezighouden, voor andere taken zouden andere mensen ingeschakeld kunnen worden.
Een degelijke en doelgerichte hervorming van het onderwijs levert onmiddellijk 200.000 nieuwe jobs op, zoveel is wel zeker.