Discussie: allochtonen & quota
Los bericht bekijken
Oud 24 april 2007, 10:31   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Beste Meryem Almaçi,

reeds enige tijd is Groen! voorstander van quota voor allochtonen bij de invulling van jobs. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Groen! omtrent de positie van de gemiddelde allochtoon in onze samenleving, maar toch stel ik mij vragen bij dit soort voorstellen. Immers, positieve discriminatie is ook discriminatie, ook al is het dan niet van een minderheidsgroep in de samenleving. Is het voor u ok dat een (grote) bevolkingsgroep gediscrimineerd wordt ten voordele van een andere?

Door voorrang te geven aan allochtonen stelt groen impliciet dat allochtonen per definitie bescherming nodig hebben, dat zij niet zoals elke burger hun capaciteiten ten volle kunnen benutten. Gaat die positieve discriminatie niet volledig in tegen het idee dat allochtonen van de 3e generatie eigenlijk Vlamingen onder de Vlamingen zijn, dat Vlaanderen hun thuisland is en dat zij hier dezelfde rechten en plichten hebben als elke andere Vlaming? Denkt u echt dat allochtonen van de 3e generatie het leuk vinden dat er nog maar eens de stempel 'allochtoon' op hun voorhoofd gedrukt wordt, terwijl zij juist af willen van dat soort termen, aangezien zij hier geboren en getogen zijn? Daar komt nog eens bovenop dat dit soort voorstellen het gevoel/de perceptie van de publieke opinie over allochtonen enkel versterkt/ bevestigt en het huidige klimaat dus zeker niet zal veranderen.

Graag uw mening omtrent dit onderwerp.

vriendelijke groeten,

Frédéric
Nu sta ik wel met mijn mond vol tanden, Frédéric.
eno2 is offline