Los bericht bekijken
Oud 25 april 2007, 00:07   #3
Meyrem Almaci

Meyrem Almaci's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Geachte mevrouw Almaçi

In welke mate bent u voor een staatshervorming.

Hoe kan enkel het vlaamse gewest de kwaliteit van bv drinkwater vevuildende gassen van fabrieken aanpakken. Of vindt u det enkel kan op federaal niveau kan?

met vriendelijk groeten
Dag Piet Hein

(is dat niet die kleine man van grote daden ? [FONT=Wingdings][/FONT] )

Milieu is nu een bevoegdheid van de gewesten, en dat is een goede zaak. Maar om een echt ecologisch beleid te voeren, moet je ook beslissen dat er ecologische producten gemaakt worden: denk aan auto's of wasmachines of verpakkingen. Dat er productnormen komen dus. Hier ligt de macht bij België of zelfs bij Europa. En dat is soms erg lastig. Ik wil gewoon dat de macht komt bij het niveau dat de zaak het meest efficiënt kan aanpakken: voor water en uitstoot zijn dat de gewesten, voor de opmaak van normen eerder het federale niveau dus.

Groen! wil zeker geen splitsing van België of bijvoorbeeld van de sociale zekerheid. Ik ben – net zoals mijn partij- voorstander van solidariteit en samenleven. Ik ben meer concreet voor een hervorming van de staat als dat leidt tot meer doorzichtigheid, meer rechtvaardigheid en meer democratie. Ook willen we gerust meepraten over een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Maar niet als dat leidt tot nog meer schrappingen van werklozen. Ontwikkelingssamenwerking willen we liever terug op het Belgische niveau brengen.
Meyrem Almaci is offline