In Het Laatste Nieuws staan de resultaten van alweer een nieuwe peiling. Uit het krantenbericht:
«Moeten personen van vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie, die vijf jaar of langer in België verblijven, stemrecht krijgen voor de gemeenteraadsverkiezingen?» Deze vraag werd beantwoord door 801 Vlamingen: 62 procent zei 'neen', 26 procent zei 'ja', 12 procent was onbeslist, of wist niet wat te antwoorden.
«Wetenschappelijker dan deze enquête kan een enquête niet worden uitgevoerd», zegt Hakim Zemni, zaakvoerder van het Gentse bureau Compagnie cv dat de peiling uitvoerde. Op maandag 8 en dinsdag 9 december werden 2.915 mensen opgebeld. Na aftrek van de weigeringen, de onbeantwoorde oproepen en de bezettonen, werden de expliciete antwoorden van 801 Vlamingen verwerkt. In de vraagstelling werden beladen termen vermeden.
Als alles volgens planning verloopt, keurt de Senaat vandaag het gemeentelijk stemrecht voor migranten goed. «Als dat gebeurt, trek ik één grote conclusie: de hoge vergadering van de Senaat vertegenwoordigt het volk niet meer», zegt VLD-senator Dedecker. «Dat kan ik met deze enquête wetenschappelijk en sluitend aantonen, want bijna 2 op 3 Vlamingen zeggen duidelijk 'neen' op een vraag die genuanceerd en wetenschappelijk verantwoord werd gesteld.»
Afgelopen week floot VLD-voorzitter Karel De Gucht u brutaal terug, toen u op eigen houtje een referendum wou organiseren over het migrantenstemrecht. Heeft u voor deze peiling wel de zegen gekregen van uw partijtop?
«Ja, De Gucht, Guy Verhofstadt en Patrick Dewael zijn op de hoogte. Zij steunen dit initiatief. Mijn collega's senatoren Jeannine Leduc en Hugo Coveliers steunen het nòg meer: ze hebben deze peiling mee gefinancierd. Ze kostte ongeveer 12.000 euro. Een fortuin, maar op democratie staat geen prijs. Het grootste deel wordt betaald door de groep 'Directe Democratie'. Dat is een politieke denktank waar ik lid van ben.»
Mijn commentaar:
Dedecker zegt dat de Senaat het volk niet meer vertegenwoordigt, indien deze instelling het stemrecht voor naturalisatieweigeraars goedkeurt. De waarheid is, dat de Senaat het volk nooit heeft vertegenwoordigd. De Belgische grondwet is, volgens artikel 33, niet gebaseerd op volkssoevereiniteit, maar wel op 'nationale soevereiniteit', wat eigenlijk betekent: 'soevereiniteit van de maatschappelijke elite'. Zo wilden het de graven en baronnen die 175 jaar geleden artikel 33 schreven, en zo wil de politieke klasse het nog altijd.
VLD-voorzitter De Gucht zei over de stemmingen betreffende het 'migrantenstemrecht': "Het zijn tuchtstemmingen. SP.A en MR hebben moeite om hun parlementsleden onder controle te houden. Als er vrijheid was om te stemmen zou er geen meerderheid zijn voor het migrantenstemrecht" (De Standaard, 08 12 03, p.4). Gelijk heeft hij, al geldt zijn opmerking voor vrijwel alle parlementaire stemmingen, en niet enkel voor de stemming over het 'migrantenstemrecht'. Commentaar van SP.A-senator Myriam Vanlerberghe bij de uitspraak van De Gucht: "Merkwaardig dat een voorzitter van een democratische partij zich niet wil neerleggen bij de parlementaire democratie" (De Morgen, 08 12 03, p.1; 'parlementaire democratie' is het vijgebladwoord dat de politieke klasse gebruikt om het particratisch regime aan te duiden).
Ik zou eraan toevoegen, aan het adres van deze senator: "Merkwaardig dat een senator van een zich 'democratisch' noemende partij zich niet wil neerleggen bij de volkswil".