Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker
Iedereen heeft het recht om een eigen zaak op te richten, ook allochtonen. Laten we dan ook aan die oprichters ervan om zelf te beslissen wie zij aannemen, of iemand nu 100% blanke autochtonen aanneemt en iemand anders 100% marokkanen: ieder zijn zin.
Dat sollicitatiebrieven van allochtonen vaak al op voorhand in de prullenmand belanden is omdat zij een verhoogde kans hebben om een taalachterstand te hebben, verhoogde kans om in de criminaliteit te belanden, ...
|
Dat noemt men vooroordelen, ok dat je niet let op iemand die absoluut geen ervaring of diploma heeft voor de job, dit is niet het probleem.
Probleem is dat een allochtoon met vergelijkbare ervaring of diploma ook in de prullenbak beland en daar is geen excuus voor.
Citaat:
Waarom zou een werkgever op basis van die kennis niet op voorhand mogen beslissen om de allochtoon niet aan te nemen?
|
Zoals ik al zei dan handeld hij op basis van vooroordelen en discrimineert hij die werknemer .
Citaat:
Het zijn niet quota die ervoor moeten zorgen dat zij toch aan werk geraken, maar het zijn de allochtonen zelf, die hun taalachterstand moeten bijbenen, en ervoor zorgen dat zij niet oververtegenwoordigd worden in de criminaliteit.
|
Niet enkel de allochtonen moeten hiervoor zorgen, autochtonen en de overheid ook. Het is te makkelijk alles op de allochtoon af te schuiven.
Citaat:
Ik ken zelf iemand die recruteerder is voor een groot bedrijf. Zelf smijt hij de sollicitatiebrieven van allochtonen niet op voorhand weg, maar na het gesprek is dit in het overgrote deel van de gevallen wél zo, simpelweg omdat amper allochtonen voldoen aan de criteria. Dat iemand na een tijd beslist om uiteindelijk op voorhand al alle allochtonen te weigeren en zo tijd te winnen, daar kan ik best inkomen.
|
Dan is dat een domme recruteerder die zelf de job niet verdiende. Je pakt CV's van mensen die in aanmerking komen voor de job, je gaat geen ongeschikten uitnodigen of je gaat geen geschikte weggooien.