Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Zie hieronder.
Je gaat ervan uit dat bevolkingsaangroei assymptotisch is. De realiteit toont ons echter dat dat niet zo is. Vanaf een bepaalde ontwikkelingsgraad en bevolkingsdichtheid stabilizeert de bevolking zich.
De aarde hernieuwt grondstoffen, de totale energie in het universum is gelijk aan nul, en de dichtsbijzijnde "energiebron" zal nog langer meegaan als de mens zoals wij die kennen. (Zo'n goeie 4 miljard jaar gaat de zon nog mee denk ik)
Neen, maar het maakt wel duidelijk waarom u zo heftig te keer gaat tegen het systeem, u gaat namelijk uit van een aantal zeer verkeerde basisstellingen.
De grens ligt in de mens zelf.
|
Om met het laatste te beginnen, daar heb je gelijk in.
Als we er in slagen om zonneenergie af te tappen (op een betere manier dan hetgeen we nu doen, zijn we weer een serieuze stap verder, akkoord.
Als we er in slagen om mensen te verkleinen bvb via genetische manipulatie, dan opent dat ook weer nieuwe perspectieven. We kunnen ook andere werelden gaan bevolken. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Ideeën lanceren die ooit mss realiteit worden (en ik ben akkoord dat dit allemaal ooit mss mogelijk wordt hoor) is niet moeilijk.
Ze realiseren op korte termijn is andere koek.
Noodzaak is goed voor de inventiviteit.
"Laten we allemaal tot op de rand van de afgrond wandelen.
Ja er zullen een heleboel mensen neerstorten, maar wat geeft het, door dit neerstorten zullen we gedreven worden om oplossingen te zoeken om dit neerstorten te verminderen en als we daar dan in slagen hebben we toch weer een mooie prestatie geleverd nietwaar?"
Je kan natuurlijk ook kiezen om enkele meters afstand te houden van de afgrond. Je kan hem van op een afstand bekijken en jezelf de tijd geven om rustig naar een oplossing te zoeken.
De noodzaak zal minder dwingend zijn.
De snelheid wss ook en toch zie ik liever een gestage vooruitgang met weinig slachtoffers dan een snelle met veel.
Maar uiteindelijk is ook dit niet meer dan een nieuwe keuze die ieder voor zich maar moet maken.
En neen, zo heftig ben ik ook weer niet tegen het huidige systeem, ik erken de goede kanten eraan, maar ook de mindere.