Beste Fredo,
Evalueert u mij als hulpbehoevend? Nochtans ben ik ook allochtoon? Vanwaar nu were dat voorbeeld over moslims? Ik ga uit van groepen mensen die vanuit wetenschappelijk perspectief, omwille van hun etnische achtergrond, duidelijk kansarm zijn en waarvan de discriminatie welbekend en aantoonbaar is. Dit aanpakken heeft niks met instandhouden of hulpeloosheid te maken, met alles met het rechttrekken van een scheve situatie. Dat geldt net zozeer voor holebi's, vrouwen, senioren of gehandicapten. En laat daar nu wel al steefcijfers rond bestaan, o.a. wat betreft vertegenwoordiging jury's en dies meer. En laat daar nu verschillende andere partijen pleiten voor bindende streefcijfers. Dus waarom, gezien de omvang van de problematiek, hier niet. Zoals ik al eerder heb gezegd, ik zou het liever niet willen, maar als alle andere maatregelen geen zoden aan de dijk zetten, dan moet je op ene bepaald moment bindende maatregelen nemen.
Ten slotte: het onderscheid tussen autochtoon en allochtoon is er nu reeds de facto. Hoe verklaart u anders de discriminatie, het prullemandeffect, …
mvg
Meyrem
|