Ik wil hier even proberen om alle mensen de realiteit onder de ogen te laten zien omtrent die dramatische klucht die op ontploffen staat omtrent de nachtvluchten op de luchthaven. Al die tegenstand tegen de nachtvluchten op Zaventem, dat is je REINSTE KWATSCH! Al die mensen die ertegen zijn, die weten niet waarover zij het hebben. Voor al die actiegroepen zou een radicaal spreekverbod moeten afgekondigd worden! Ze zouden zich beter concentreren op de slechte conjunctuur en situatie in België. Maar het is uiteraard wel leuk als je op vakantie gaat dat er in je achtertuin je vliegtuig landt. Maar oh wé als dat vliegtuig boven mij vliegt! Wees toch eens consequent mensen!!!
Reeds 15 jaar woon ik op een steenworp van de startbaan van onze luchthaven. Nooit, maar nooit ben ik 's nachts wakker geworden van een vliegtuig, en mij raam staat 's nachts steeds 'geklonken'.
Dankzij mijn werk ken ik de luchthaven van Zaventem vrij goed. Dus ik weet waarover ik spreek!
Zaventem is voor DHL wereldwijd de belangrijkste hub. Vliegtuigen komen in de late avond aan, worden gelost, herverdeeld en terug geladen en vertrekken 's nachts rond 4h.
Geloof niet dat DHL hier zal blijven. De geruchten doen al twee jaar de ronde dat DHL zou vertrekken. Door de zeer bekrompen en kleinzinnige politiek van onze onbekwame overheid en van al die ridicule actiegroepen tegen het nachtlawaai, grijpt DHL nu de kans om het startschot te geven om naar een andere luchthaven in Europa, en zeker geen Belgische meer, te verhuizen.
Weet dat DHL van origine Amerikaans is en nu volledig in bezit van Deutsche Post. Duitsland zal de activiteiten van DHL Zaventem met heel veel plezier overnemen hoor! Bovendien heerst binnen DHL nog steeds een Amerikaanse mentaliteit waarmee je zeker niet moet sollen hoor!
DHL kan geen twee basishubs veroorloven. Weet dat hier in Zaventem alle DHL-vliegtuigen gestationeerd staan en dat het onderhoud hier gebeurt. DHL kan onmogelijk op twee plaatsen tegelijk een onderhoudscentra hebben: die wisselstukken die zij dan twee maal in voorraad moeten hebben zijn gigantisch duur.
Mijn prognose: DHL gaat nu ergens een nieuwe hub ontplooien en ze zullen geleidelijk alle activiteiten van Zaventem naar ginds trekken.
Weet dat in Noord Frankrijk een derde nationale luchthaven gaat gebouwd worden. Weet dat in Frankfurt, tevens een gigantische luchthaven, DHL al uitermate belangrijke activiteiten heeft voor haar baanvracht. Weet dat in Leipzig een gigantische industrieterrein aan het ontwikkelen is.
De nieuwe lokatie van DHL zal uiteraard met alle mogelijke subsidies, gemakkelijke milieuwetgeving, goedkope arbeid ed klaar staan. Wees daar maar gerust van!
Binnen een week tijd kan DHL perfect in Zaventem weg zijn: ze moeten gewoon hun vliegtuigen in een andere hub stationeren. Dit is een kwestie van organisatie. En dit kan al het geval zijn binnen enkele weken: de CAO loopt maar tot eind dit jaar. Wat zal er na 1 januari 2004 gebeuren? Doodse stilte?
Het vertrek van een toonaangevende groep zoals DHL kan voor een onaangenaam sneeuwbaleffect leiden. Weet dat het overgrote deel van de luchtvracht wordt verscheept met gewone passagiersvliegtuigen. Weet dat met luchtvracht nog geld te verdienen valt en niet met passagiers. Als er minder luchtvracht is op Zaventem, zullen bepaalde lijnen niet meer interessant zijn en zullen maatschappijen minder op Zaventem vliegen. Wat met het verlies aan landingsrechten voor BIAC, de luchthavenuitbater?
Wij kunnen geen geklungel meer van de Belgische politiek veroorloven. Er moet kort en krachtdadig opgetreden worden. Heeft iemand tijdens de regeerperiode van Dehaene iemand horen klagen over nachtlawaai? Uiteraard niet. Weet dat de huidige vliegtuigen heel veel minder lawaai maken dan die oude vliegtuigen genre een 727.
Dus dit betekent op termijn een verlies van enkele duizenden jobs in Zaventem. Weet dat Danzas nu ook DHL is geworden. Waarom zou Danzas voor haar internationale vracht nog in België blijven? Weet dat bij deze firma's heel veel laag en niet geschoolde arbeiders werken die voor geen geld in de wereld hun job willen verliezen. Waar gaan zij nog werk vinden? Alleszins niet meer in onze regio! Dan is er een reden om 's nachts wakker te liggen bij al die werkloze gezinnen die geen uitzicht meer hebben op een waardig leven. Na Sabena, nu ook DHL? Ik hoop uit het diepste van mijn hart van niet, echt niet.
Op de luchthaven van Zaventem wordt op jaarbasis meer dan 500.000 ton vracht behandeld door tientalle logistieke bedrijven, een business die 24/7 moet draaien. Wanneer zij 's nachts niet meer mogen vliegen, dus werken, dan kunnen ze hier niks meer doen, want de export komt pas 's avonds op gang. Het is alles of niets!
Ik persoonlijk wil zeker niet al die duizenden werklozen op mijn geweten hebben door die kwatsch van onze mediageile politiekers en actiegroepen die enkel bestaan uit omhoog gevallen pipo's. U wel? Is er een Sabena bis in de maak....?
|