Los bericht bekijken
Oud 11 december 2003, 19:42   #41
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Het nationaliteitsbegrip moet niet vervagen. Je hebt integendeel een helder omlijnd nationaal kader nodig om een democratie te kunnen installeren, net zoals je bv een computer nodig hebt om software te kunnen installeren. Om als burgergemeenschap op voet van onderlinge gelijkheid wetten te kunnen maken, dien je precies te weten wie bij de club hoort en wie niet, en op wie de goedgekeurde wetten en maatregelen van toepassing zijn en op wie niet.
In die zin wil ik een eind meegaan, maar dan moet het switchen van nationaliteit een makkelijke kwestie worden, i.p.v. de omslachtige procedure met annex papiermolen zoals dat nu het geval is.

Uiteraard moet de 'lidkaart' van de vorige club verscheurd worden, eens je deel uitmaakt van de nieuwe met de rechten en plichten vandien. Maar de 'transfert' (om het sportief te houden) moet in geval van nationaliteitsverwisseling dan toch wel vlotter dan nu het geval is.
Daar zit de reden waarom ik pleit voor het toekennen van stemrecht aan iedereen. Welteverstaan ook 'recht' voor ons, zoals nu de EU-residenten het genieten.
Ik pleit consequent voor een zo goed mogelijke en zo vlot mogelijke snel-Belg wet. Anderzijds kan je ook niet het onmogelijke verlangen; een bepaald quantum papier- en controlewerk blijft onvermijdelijk. Dat is ook zo wanneer je bv een bouwvergunning wil bemachtigen.