Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
gij zijt een veteraan? en de broer van uw grootvader is zo aan zen einde gekomen? verklaar eens nader 
|
Ik ben volgens Belgie sinds een paar weken erkent als veteraan in vredesmissies.
Heb als militair en zeevarende in de koopvaardij een paar keer in oorlogsgebied gezetten. Ik weet dus wat oorlog kan veranderen aan mensen en weet dat mensen vaak anders denken en doen als ze in levensgevaar zijn dan als ze geen gevaar lopen.
mijn grootvaders broer was een oudstrijder uit WW1 net als mijn grootvader, hij is in het begin van WW2 gestorven onder Duitse kogels, volgens mijn grootvader door verraad. Meer heeft hij daar nooit over willen zeggen.
Maar als ik zijn andere verhalen hoorde, was het echt niet moeilijk om te weten dat er tussen het Belgistische verzet en commu-verzet een onderling strijd heerste.
Hij heeft ook nooit gezegd bij welke verzetsgroep zijn broer was.
Hij is Belgist gebleven tot aan het begin van de koningkwestie, toen heeft hij zich tegen de regering en de toenmalige nieuw getroonde koning gekeerd. En is hij flamingant geworden, met een hemelse afkeer tegen de waalse politici.