Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb nu de krant van het VNV ‘Volk en Staat’ van donderdag 8 April 1943, voor me liggen. Hierin staat een oproep van Elias. Ik geef die letterlijk weer. Het is een oproep van Elias, leider van het V.N.V.
Over heel Vlaanderen wordt vandaag het parool doorgegeven:
« Jonge mannen treedt aan, het Vlaamsch Legioen wacht u».
Het zal niet gezegd worden dan de geest van Vlaanderen, de geest van Klauwaert, Geus en Brigand dood is in Vlaanderen. Het zal niet gezegd worden , dat Vlaanderen geen recht heeft op leven, omdat he te laf is geweest in den reuzenstrijd om het bestaan. Vlaanderen ligt niet in de rij van stervende volkeren. Vlaanderen staat op ! en moet en zal leven.
Daarom Kamaraden, volg de roep van den Leider en meldt U voor het Vlaamsche legioen en de Waffen SS !
Het V.N.V. neemt afscheid van een nieuw kontingent Vlaamsche Vrijwilligers, op Zondag 18 april, te 15 uur p de Groote markt te Brussel.
Het woord zal gevoerd worden dooor SS-Brigadeführer Jungclaus en door Leider Dr. Elias.
DE STRIJDERS AAN HET OOSTFRONT VERWACHTEN OOK UW INZET.
Dit heeft toch allemaal niets meer te maken met een onafhankelijk Vlaanderen. Integendeel. Het duidt op een steeds verdere verknechting van Vlaanderen aan het Nazi-régime en meer bepaald aan de SS.
Op te merken valt dat Elias tot de dood werd veroordeeld maar niet werd geëxecuteerd. Hij werd in 1959 voorwaardelijk vrijgelaten. Dus er is niet altijd alom repressie geweest zoals men soms denkt.
|
Voor de DUIZENDSTE KEER, de WAFFEN-SS is de SS niet. De waffen-ss was een onderdeel van de whermacht.
Bovendien moesten soldaten van het Vlaamsche Legioen geen eed afleggen aan Hitler.
De bedoeling was vechten tegen het rode gevaar en de onafhankelijkheid van Vlaanderen door bondgenootschap met de Duitsers. Dit laatste is zeer bergrijpelijk.