Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Kan u hier eens concreet zijn. Enkele vbn of ideekes.
Ik zie eigenlijk niet wat u juist bedoelt
|
Een all-win methode is de sociocratische besluitvorming. Er wordt niet meer beslist meerderheid tegenover minderheid, maar er wordt aan het ingediende voorstel gewerkt tot niemand van de groep er nog een gefundeerd bezwaar tegen heeft en ieder zijn/haar consent geeft. Deze vorm van besluitvorming kan goed genomen worden in groepen van ongeveer 25 mensen. Bij grotere groepen mensen worden deze in groepen van 25 onderverdeeld. Twee vertegenwoordigers van elke groep gaan dan naar een nieuwe groep waar het voorstel dat uit de eerste groep kwam op dezelfde wijze besproken behandeld wordt.
In combinatie met de geweldloze communicatie (eveneens een all-win methode) spreekt elke deelnemer zijn eigen belangen, waarden, noden en gevoelens uit in plaats van te praten in stellingen. Bvb. : 'Ik heb een afkeer van dat kleur', ipv 'Dit is een lelijk kleur.' of 'Ik zie graag dat kleur', ipv 'Dit is het mooiste kleur.' Er wordt dan veel meer in verbondenheid met elkaar gesproken ipv naast elkaar.
Vaak is er een ondergrens. Dit is het punt waarop iedereen van meetaf aan akkoord gaat, ook al lijkt nu het tegenovergestelde.
Bvb. hier in dit geval, iedere deelnemer wil dat er een proces aangevat wordt die een besluit brengt dat zowel aan de eigen belangen, waarden, gevoelens en noden beantwoordt als aan deze van de anderen.