Los bericht bekijken
Oud 30 april 2007, 11:49   #1
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard landbouw en grondgebruik

beste mensen,

ik zou graag eens een discussie op gang brengen ivm landgebruik en landbouw. Momenteel is een zeer groot deel landoppervlak gereserveerd voor landbouw. Ergens is dit absoluut niet duurzaam, want creert landschaarste voor andere sectoren en landschaarste voor natuurgebied. In mijn ogen is het enorme verschil in prijs tussen landbouwgrond en bouwgrond (en zelfs industrigrond) hier een duidelijk symptoom van.

Een gek voorstel: kunnen we streven naar een daling van het voor landbouw gereserveerd oppervlak, en streven naar een 'landgebruik-efficiente' landbouw (zoals de link hier: http://www.agripress.be/start/artikel/219146/nl) met als belangrijkste indicator voor succes: opbrengt/m². Dit is goed voor de economie, want meer beschikbaar land zal de prijzen doen dalen en dit is goed voor het milieu, want meer land komt vrij voor natuurgebied

Het telen van gewassen lijkt me hier gewoon niet betaalbaar (in geld en in landgebruik), de opportuniteitskost voor andere sectoren is mijn inziens veel te hoog. Gewassen kunnen geteeld worden waar land beschikbaar en minder duur is (Afrika, Rusland,...)

Enfin, dit zijn bedenkingen, misschien zijn er beperkingen of andere factoren die ik over het hoofd zie...
Ik zou zeggen, laat de discussie losbarsten...
Voltian is offline   Met citaat antwoorden