Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2007, 21:49   #34
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik wou eigenlijk je beeld van de natuurmens die in eenheid met zijn leefomgeving leeft onderuit halen Ik geloof daar namelijk zo niet in. Men kan waarschijnlijk hetzelfde zeggen van de germaanse stammen als van de Noord-Amerikaanse indiaanse stammen. Men denkt ook weleens dat de australische aboriginals volledig in harmonie met de natuur leefden. Toch zijn er theorieen die dat alles relativeren. Aboriginals deden wel degelijk aan landbouw en ook aan roofjacht. De mensheid zal altijd, en heeft altijd zijn omgeving gekneed om te overleven. We moeten wel opletten niet alles kapot te kneden natuurlijk.
Van wat ik onthouden heb hadden de Noord-Amerikaanse Indianen alleszins een hechtere band met de natuur dan om het even welke andere beschaving. Hun principe was om enkel te gebruiken wat ze nodig hadden.
(bessen plukken, jagen, vissen)
Uiteraard was de bevolkingsaangroei nooit explosief en we gaan dus ook nooit weten hoe ze gereageerd zouden hebben indien dit zich had voorgedaan. Alleszins zijn ze niet de geschiedenis ingegaan als een beschaving die zichzelf vernietigd heeft. (Door omstandigheden buiten hun wil hebben ze dan ook nooit die gelegenheid gehad.)

Laatst gewijzigd door Amaj : 1 mei 2007 om 22:03.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden