Los bericht bekijken
Oud 3 mei 2007, 21:43   #5
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

t.a.v. solidarnosc :
t.a.v. driewerf :

Citaat:
Wie o wie zal de schuld krijgen:
De vakbonden natuurlijk ... Zowel de duitse aasgieren als de lompe vakbondleiding van het ABVV-ACV. De "supers" van het FGTB ... spelen zélfs maar een bijrolletje ... voor Opel dan toch ...

Ik beperk me tot Opel. Waarom ziet het er niet goed uit voor de Plant aan de Noorderlaan in A'pen?

Het gaat niet goed met het "Grote" General Motors in de U S of A. Waarom ? Die Amerikaanse Kapitalistische leiding had voor de arbeiders in zijn bedrijf :

een zo buitengewone goede sociale zekerheid ( o.a. Pensioenregeling met grote "P")

uitgewerkt dat die bijna niet meer te financieren is door de huidige aktieven. Tiens waar heb ik dat nog gehoord ?

Resultaat : bezuiningen en ... dus ook besparen op "research". Gevolg een "echte succesvolle wagen, een topper" bleef uit. Resultaat : enorme verliezen. Hoe overleeft en overleefde GM dan ?

1. door zijn financiële dienstverlening, gebundeld in de GMAC (General Motors Acceptance Company);
2. door het nog winstgevende GM Europe ofte Opel.

bij 1. Op zijn eentje kon de GMAC bijna die verliezen dekken. GMAC werd (wordt) niet gefinancierd door GM maar door het uitgeven van zéér interessante Obligatieleningen, uitgeven veelal in NZ dollars en Noorse Kronen, ook hier in Europa beschikbaar - ik spreek hier uit eigen ervaring. 2 jaar geleden ongeveer kwam de "klap" ! Een zéér gerenomeerd amerikaans beursrating bureau (Standard Poors) reduceerde de waarde van die leningen tot : junk bonds; d.w.z. : waardeloos papier ... Is een obligatiehouder dan zijn geld kwijt ? Neen ! Die obli's noteerden onmiddellijk onder pari en maar eerst in 2008 en 2009, wanneer ze terugbetaald moeten worden, zijn ze opnieuw �* pari genoteerd, d.w.z. 100%. Ondertussen is die zéér interessante inkomstenbron opgedroogd ... tot ... 2009 ... dan is er opnieuw de uitgifte van Obli's mogelijk. Ondertussen wordt er meer verwacht van :

bij 2. Opel. Bezuinigingen en reorganisatie dringen zich dus op ... "eigen land eerst : duitsland" speelt daar op in; bij ons ... is er géén staking tot dinsdag ? ... de vakbondsezels ...

3. Als ik dat allemaal weet ... de rest mag je zélf invullen ...

Beste Groeten.