Los bericht bekijken
Oud 15 december 2002, 15:43   #2
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik het communisme geen alternatief voor het kapitalisme.
Het idee is wel nobel maar het gaat voorbij aan de aard van het beestje, de mens dus.
Het communisme fnuikt de geldingsdrang van de mens. Omdat dat als systeem te handhaven is een sterk autoritair gezag nodig en is democratie onmogelijk.
Ik vind de ideeen van Marx wel bijzonder geschikt om een sinds eeuwen scheef gegroeide situatie recht te trekken. Om een einde te stellen aan uitbuiterij en onrecht.
Zodra de noodzakelijke hervormingen zijn uitgevoerd zoals afschaffing het privé bezit van gronden ( voor mij is dat de basis van uitbuiterij en het kapitalisme) en recuperatie van onrechtmatig verworven rijkdommen door het grootkapitaal, moet overgegaan worden tot democratie en een vorm van sociaal gecorrigeerde markteconomie die niet de winst als hoogste doel stelt maarwel het welzijn van de mens.
Ik vind dat de ideeen van het basisinkomen een zeer goed uitgangspunt om een nieuwe samenleving op te bouwen, met een democratische markteconomie als basis. Iedere burger is vrij zijn leven in te richten zoals hij dat zelf wenst.
Bv: In een bedrijf zijn de medewerkers ( de term werknemer behoord definitief tot het verleden!) de aandeelhouders. De medewerkers kiezen mensen die belast worden met leidinggevende functies. Deze personen zijn steeds ondergeschikt aan de meerderheid der medewerkers. En dit tot op het hoogste niveau. In feite wordt het bedrijf van onderuit opgebouwd door de medewerkers, in tegenstelling met huidige situatie waar het bedrijf een autoritaire organisatie is. De winsten komen ten goede aan de medewerkers en een deel aan de maatschappij (belastingen).

Zomaar één van mijn (waan)ideeen
@lpha is offline