Discussie: Ben ik aangepast ?
Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2007, 22:04   #3
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Da's een vraag aan onze "vrienden" Vlaams Nationalisten ! Aangezien ik Nederlands en soms Vlaams kan klappen en toch redelijk vaak naar het VRT of Canvas kijk, ben ik dan een aangepast franstalig ?
Dit bericht past beter bij deze discussie:

Maar wat bedoelt U met "Vlaams"? Want de term Vlaams wordt dikwijls verkeerd gebruikt.

1.In zowel Noord-Nederland en als in Vlaanderen (Nederlands gedeelte van België) wordt er de taal Nederlands gesproken maar er zijn enkele verschillen tussen het Nederlands van Noord-Nederland en Vlaanderen. Daarom denkt men soms twee verschillende talen te spreken waarmee het Nederlands uit Vlaanderen als "Vlaams" wordt aangeduid en het Nederlands uit Noord-Nederland als "Hollands". (dit is ook verkeerd) U unt dit vergelijken met de verschillen in het Frans tussen Frankrijk en Wallonië bvb. een burgemeester in het Frans uit Frankrijk: un maire, een burgemeester in het Frans uit Wallonië: un bourgmestre. Zo zijn er soortgelijke verschillen in het Nederlands tussen Vlaanderen en Noord-Nederland.

2. Soms wordt "Vlaams" gebruikt om het plaatselijke tongval mee aan te duiden maar dit is eveeneens verkeerd. Want enkel in de provincies West-en Oost-Vlaanderen worden Vlaamse tongvallen gesproken, in Antwerpen en Brabant Brabantse tongvallen en in Limburg Limburgse. Dit kunt U ook vergelijken met in Wallonië waar er in Bergen en Doornik Picardisch wordt gesproken, in Vresse Champenois, in Virton Lorreins... . Dus er wordt niet overal in Wallonië "Waals" gesproken.

Indien U het tweede bedoelt van waar komt de tongval?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 mei 2007 om 22:07.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden