Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2007, 06:36   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Leterme trekt Senaat "voor Vlaanderen"

zo 06/05/07 - Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) trekt de Senaatslijst van het kartel CD&V/N-VA bij de federale verkiezingen op 10 juni. Leterme maakte dit bekend in Het Nieuwsblad op Zondag en bevestigde het bericht aan onze redactie.

De afgelopen maanden is veel gespeculeerd of Leterme zou deelnemen of niet. Of beter, wanneer Leterme zou bekendmaken op welke lijst hij zou staan.

(Belga)

Het hoge woord is er nu uit: Leterme trekt de Senaatslijst voor CD&V/N-VA en plaatst zich zo naast Guy Verhofstadt (Open VLD) en Johan Vande Lanotte (SP.A-Spirit) als kandidaat-premier. Leterme neemt naar eigen zeggen deel aan de verkiezingen "om inhoudelijke redenen".

"Ik wil dat ons kartel onmisbaar wordt bij de volgende regeringsonderhandelingen zodat we kunnen gaan voor meer Vlaanderen en voor een beter bestuur, meer veiligheid, meer zekerheid en meer rechtvaardigheid."

Kandidaat-premier? "Ik heb ambitie"

Leterme wil niet gezegd hebben dat hij kandidaat-premier is. "Premiers worden niet rechtstreeks verkozen", zegt hij.

(Belga)

"Maar ik zal mijn verantwoordelijkheid opnemen als de kiezer mij dat toebedeelt. En ik heb wel wat ambitie," zegt Leterme. Volgens Leterme is dat echter niet de prioriteit. "Vlaanderen moet meer bevoegdheden krijgen om beter ten dienste te staan van de burger."

"Daarom willen we met het kartel zwaar wegen op de federale onderhandelingen om een bevoegdheidsoverdracht mogelijk te maken."

"Ik ga voor het Vlaamse, op federaal niveau"

Toen Leterme minister-president werd van Vlaanderen, engageerde hij zich voor de volle vijf jaar. "What you see, is what you get", zei hij toen. Nu hij kandidaat is voor de federale verkiezingen, verhuist hij mogelijk toch voortijdig.

(Belga)

"Een engagement is een engagement", zegt Leterme. "Ik zal zo lang mogelijk minister-president blijven."

"Maar er is een belangrijk luik in het Vlaams regeerakkoord: betere bevoegdheidsverdeling voor een beter bestuur, en dat moet worden uitgevoerd."

"En omdat te kunnen, leert de ervaring, moet ons kartel mee aan de onderhandelingstafel zitten."

Leterme wil naar eigen zeggen daarbij niet aan de zijlijn blijven roepen, maar zijn verantwoordelijkheid opnemen.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...070506_Leterme
-----------------------------------------------------------------------

Leterme bekent dus eindelijk kleur...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 mei 2007 om 06:37.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden