Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Vinden de oudere onder ons, die nu zelf tieners hebben, het ook dat het huidige tienerleven veel moeilijker en ingewikkelder is geworden tegenover de tijd dat wij tieners waren?
Wij konden op ons 14 jaar gemakkelijk een weekend of vakantie jobje gaan doen en vinden.
Nu mag dit pas vanaf 16 en zijn de regels zo ingewikkeld, dat de meeste bazen en tieners er niet meer durven aan beginnen.
Wij werden 16 en konden op de brommer stappen, zonder snelheidbeperkingen en zonder rijbewijs.
Nu moeten ze twee examens afleggen en zijn hun brommer kwijt als deze snel genoeg rijd om met het verkeer mee te kunnen.
Wij, de jongens dan toch, moesten wel op ons 18 onze denstplicht vervullen, maar vele behaalde daar dan ook hun rijbewijs en leerde er voor zichzelf zorgen.
Nu moeten ze voor elk rijbewijs twee examens afleggen en hangen daarvoor dan nog van de willekeur van de examinator af.
Wij wisten nog wat het betekende op een weekend thuis te moeten blijven en konden nog gratis de discotheek binnen en uitgaan met een paar centen.
Nu moeten de jongeren vaak reeds meer dan twee maal een uurloon betalen, voor ze ergens binnen kunnen en kost een drankje er vaak ook een vol uurloon.
Wij konden nog langs de wegen scheuren en onze brommers tegen elkaar testen.
Nu staat de politie er reeds als twee jongeren ergens samenkomen met hun brommers.
Wij reden op ons 18de vaak met auto's die ouder waren dan ons zelf, maar ze waren van ons, betaald met de centen die we zelf verdiend hadden.
Nu worden de jongeren met oudere auto's door de politie echter in de gatten gehouden en sneller op de zijkant gezet, dan deze met nieuwe auto's.
Wij konden nog rondlopen in de kleren die we zelf wilden, men vond dit normaal. want de jongeren hadden immers niet veel geld en vaak slechts hun soldij.
Nu worden jongeren die dit doen, aangekeken als gangsters.
technisch is onze samenleving er wel pakken op vooruit gegaan, maar is het leven nu echt makkelijker en beter geworden?
Op sommige vlakken vind ik dat het juist slechter is geworden en moeilijker, maar vooral duurder.
In de eerste plaats voor de tieners.
|
nogal stereotiep omschreven, die hedendaagse tieners.
Ik bedoel maar, het hangt allemaal af met wat voor mensen ge opschiet, de mentaliteit van uw vriendenkring,..
ik kan mij even goed amuseren in een fakbar, in een park met een bak kaiserpils, op een kotfeestje, etc.