Los bericht bekijken
Oud 13 december 2003, 14:33   #91
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De zachte dwang om naar een stembus te gaan, is nu ook niet het einde van de wereld.
Dat beweert ook niemand, maar ik kan wel meer zaken bedenken die niet het einde van de wereld zouden betekenen, maar als we dat als criterium gaan hanteren. Waarom moet er dwang zijn?

Citaat:
je hoeft niet te kiezen, maar als je er toch bent, kan je even goed je stem niet laten verloren gaan
Dit doet uiteindelijk maar weinig ter zaken. Door blanco of ongeldig te stemmen laat je je stem niet verloren gaan, maar leg je je neer bij wat de meerderheid beslist. Eigenlijk dus een beetje zoals wanneer je niet zou gaan stemmen wanneer er stemrecht in plaats van opkomstplicht zou bestaan.

Citaat:
Mijn vrees bij stemrecht, is dat veel mensen zich niet meer gaan laten motiveren om te gaan stemmen, "omdat dat het geen zin heeft", of "omdat ik geen goesting heb".
Ik vind dat een zeer merkwaardige hersenkronkel; mensen zijn dus volgens u gemotiveerder wanneer ze gedwongen worden dan wanneer ze iets uit eigen beweging doen?
Ik denk dat het tegendeel waar is en ik wens hiervoor te verwijzen naar het universitair onderwijs; niemand wordt daar verplicht om naar de les te gaan, doch wat stellen we vast: mensen aan de universiteit zijn in vergelijk met mensen uit het secundair veel meer gemotiveerd en gaan met veel meer plezier - en uit vrije wil! - naar de les.
Ook nu heeft het trouwens geen zin en ik vraag mij af wat er mis mee is dat iemand die geen zin heeft om te gaan stemmen dat ook daadwerkelijk niet zou doen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden