Geloof me vrij dat zo een werk nooit van de hand van een thesisstudent zal komen hoor, daarvoor is de tijd te beperkt en de materie in 99% van de gevallen veel te oppervlakkig. Zo een verhandeling zal eerder voortkomen uit een doctoraatsstudie. Heel veel oud economie studenten zullen het daarmee eens zijn. Over andere richtingen spreek ik me hier absoluut niet uit.
Oh, ben ik helemaal zo zeker niet van, het gaat over simpele dingen die we met 15-jarigen in elkaar steken. Kan nochtans simpel zijn, doe nog eens een poging hiertoe
1) fabriek 100 arbeiders, 1000 stuks
2) 1000 stukks vertegenwoordigt welzijn/welvaart, alles in orde
3) vereenvoudiging
4) resultaat 50 arbeiders werkloos, 2000 stuks productie
In dit eerste stuk hebben we de overconsumptie al aangezwengeld maar de logica van het kapitalisme gaat natuurlijk verder. Vanaf hier gaan we 'waarden' en 'kapitaal' creëren.
5) nieuw fabriek
6) iedereen terug aan het werk, 4000 stuks productie
Resultaat is dat we 4x langer werken en 4x meer produceren dan nodig (waren eerst tevreden met 1000 stuks)
Hoeveel denkfouten hebben we ondertussen gemaakt ? Resultaat is dat schaarste een centraal thema wordt.
Kinderen van 15 begrijpen dat als geen ander, wie begrijpt het niet, denk je ? Bouwen op verkeerde fundamenten vergt veel onderzoek natuurlijk en zo blijven we bezig.
Dat jongeren met bosjes zelfmoord beginnen te plegen kunnen we dan in addendum een correlatie maken.
|