Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2007, 20:36   #12
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Het fundamentele verschil tussen kapitalisme en communisme is dat kapitalisme gelooft in de kracht van het individu en het communisme in de kracht van het collectief. Bij kapitalisme wordt gesteld dat als iedereen doet wat goed voor zichzelf is dat dat in totaal het beste resultaat voor de samenleving en de mensen opleverd, bij communisme gaat men ervan uit dat de samenleving en de mensen er het meest op vooruit gaan als men doet wat het beste is voor de samenleving. En daar knelt voor puur communisme de schoen. Er is voor mij besloten dat het het beste is voor iedereen als ik boer wordt, ja sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan. En als ik toch geld krijg, waarom zou ik dan überhaubt wat doen? Maar puur kapitalisme werkt ook niet. In puur kapitalisme wordt ik als bedrijf van de markt geconcurreerd als ik mijn werknemers eten of kleding geef terwijl dat voor de productie niet noodzakelijk is, en ouderen en werklozen vallen al helemaal buiten de boot. Ik hou dan ook niet zo van zwart-wit denken. Mensen die het lastig hebben moeten natuurlijk geholpen worden, natuurlijk moet er solidariteit zijn, maar een beetje vrijheid is ook wel prettig. Mijn leven staat tenslotte niet in dienst van de staat of de mensheid, maar van mij. Ik geloof in democratie, in individuele vrijheid en in marktwerking, maar niet ongebreideld, er moeten beperkingen en regelingen op zijn. Tot zover ben ik het eens met de meeste mensen in de westerse wereld, het grote verschil tussen al die mensen is wat zij vinden dat er aan bijgestuurd moet worden.
Nou, het topic onderwerp, Jesus, hij heeft zat gepredikt over het liefhebben van uw medemens, en over wat de mensheid samen voor god moest doen, maar er hangt ook een individuele factor aan. Jij bent een individu, jij kan bidden naar god, jij kan verlichting zoeken. Jezus geloofde net als veel mensen in het individu en in het collectief. En gezien heilige boekjes altijd vaag zijn valt er van zijn uitspraken vast wel een communistische maatschappij te brouwen, maar ook een kapitalistische.
Ook voor andere dingen geld dit. Je kan het boek lezen als een aansporing tot geweld tegen ongelovigen en andere 'slechteriken' (god vermoord ze zelf ook met zondvloeden enzo), maar je kan het ook lezen als een aansporing tot vreedzaamheid. De koran is geen gevaarlijker boek dan de bijbel, maar er zijn wel meer mensen die hem geweldadiger interpreteren.
Enfin, alles wat je aan een heilig boekje bindt is een interpretatie, en zegt weinig over wat Jezus zelf had gedaan vandaag de dag. Zelfs Pim Fortuyn's 'mening' wordt door veel mensen anders uitgedragen, en die man is pas vijf jaar dood.
Oftewel: je kan ook zonder heilig boekje over politiek nadenken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek
Kapitalisme
Ga eens rap uw AK-47 halen met een hamer en een sikkel als backup mannetje, dit ziet eruit als goedkope kapitalistische troep.