Discussie: De onbekende god
Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2007, 12:48   #10
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het gaat niet om ‘misschien’; misschien heb je, waarschijnlijk kan je krijgen. Karl Popper stelde al dat verificatie in principe onmogelijk is. Mijn opmerkingen gaan over de plausibiliteit van geloof als deus ex machina.

Dittrich Bonhoeffer had het onder andere over een deus ex machina. Hij schreef: "Religieuze mensen spreken over God zodra hun menselijke kennis hen in de steek laat (vaak ten gevolge van denk-luiheid) of zodra menselijke krachten te kort schieten. Het is eigenlijk altijd weer de deus ex machina, die ze laten opdraven als schijnoplossing voor onoplosbare problemen, of als kracht wanneer de mens te kort schiet." Ik denk dat het geen geval van denk-luiheid is. Er zijn fundamentele zaken die we niet kunnen kennen.

In het geval van de lottoballetjes heb ik misschien alle nummers goed (zeer onwaarschijnlijk). Waarom heb ik ze goed? Misschien krijg ik een gevoel van dankbaarheid. Dankbaarheid jegens wie? God is dan een goede om dankbaar aan te zijn. Analoog geldt het voor pech. Als ik de lottonummers onjuist heb en ik heb dringend gebrek aan geld dan roep ik: god verdom me. Ik reageer mijn onvrede af op god. De mens is niet alleen een rationeel wezen. Hij creëert een god wanneer hij dat nodig voelt.
Vroeger had hij regen nodig of zon om in leven te blijven...... nu heeft hij geld nodig om te doen wat hij zelf wenst. Wat een evolutie van het spirituele leven.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 mei 2007 om 12:50.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden