Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2007, 13:58   #1
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Een norm minimum groenaanleg in gemeente?

Als ik zie hoe ons Vlaanderenland en stilaan ook Wallonië verstedelijkt door ongebreidelde economische activiteiten. Vraag ik me af in hoeverre we met dit tempo verder kunnen? Voor Vlaanderen bedraagt de verstedelijking bijna 26% !

Mijn vraag is dan niet alleen om de resterende open ruimte en kwetsbare gebieden strenger te beschermen.
Maar ook vooral het schrijnende gebrek aan voldoende groenvoorziening in sommige gemeenten. Nochtans zorgt voldoende groenaanleg voor een afkoeling van de temperatuur overdag en zeker s'nachts. Het neemt niet alleen beter de warmte op, maar zuivert ook de lucht. Iedereen kent de invloed van bomen m.b.t de luchtkwaliteit. Mijn vraag is dan niet alleen om meer groenvoorziening te voorzien, maar dat dan ook vast te leggen met een minimum percentage aan groenaanleg per gemeente. Een soort "Kyoto norm" voor groenaanleg.

Volgens mij zou er minimum 30% groenaanleg moeten worden voorzien in verhouding tot het totale aantal oppervlakte per gemeente.

Verder vind ik ook dat er veel meer gevoeligere verhogingen van premies moeten gebeuren voor mensen die een groendak willen aanleggen enz...
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden