Discussie: Brussel opgegeven ?
Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2007, 16:58   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Gaven die dan ook een reden waarom? Het lijkt me een beetje absurd te zeggen of het uitmaakt of het vlaamse parlement nu in brussel of antwerpen ligt, is gent dan beter?

Mij maakt het weinig uit waar het parlement ligt, zolang het maar niet in mijn stad is. Het parlement is dan ook niet echt het meest essentiêle van een hoofdstad. De sociaal-economische hoofdstad is Brussel.

Citaat:
Ik rij elke dag van en naar brussel en dat valt mee hoor.
En wat bewijst dit?
er zijn meer mensen die elke dag van en naar brussel gaan en die dat niet zo vinden meevallen. En de treinen zitten op spitsuren ook stampvol.
Wat dat allemaal bewijst is heel simpel: Brussel is de hoofdstad.

Citaat:
Brussel slokt nu elke jaar ongeveer een miljard € meer op dan dat het bijdraagt tot belgie. (en dat is dus 60% betaald door vlaanderen) Als dat wegvalt dan "bespaar" je dat. Ik denk dat de negatieve effecten niet zo groot zijn.
Een hoofdstad kost per definitie geld eh, maak van Antwerpen een hoofdstad en dan gaat daar veel poen naartoe.

Citaat:
Niet noodzakelijk, probleem voor brussel is dat het niet onafhankelijk is, het is te klein en beperkt door de EU.
inderdaad, Brussel is te klein. Tout court. Stadstaat Brussel is nonsens.

Citaat:
Dit is geen concreet nadeel. Welke inkomsten verliest vlaanderen dan denk je? Economisch veranderd er niks, of denk je dat bedrijven weggaan omdat brussel plots apart of met wallonie is?
Je beweert dat je veel in Brussel komt, maar ik ben toch niet geneigd jou niet te geloven, wat je hier zegt suggereert zelfs dat je nog nooit een voet in Brussel hebt gezet en nog nooit de grote torens aan 't Noordstation hebt gezien.

Citaat:
En som dan eens de nadelen op, zonder gewoon te zeggen "de economische motor valt weg" Wat valt er weg?
de economische motor. Als jij dat niet belangrijk vindt, tja...

Citaat:
En vergeet niet diensten en goederen in de EU ...
die allemaal langs Brussel gaan...

Citaat:
Waar men dus de politieke hoofdstad mee bedoelt, dat jij daar plots iets anders van maakte is jouw probleem, ik en de persoon tegen wie ik het had bedoelde beide polieke hoofdstad.
Jij wil een nieuwe politieke hoofdstad om bureaucraten te huisvesten, maar dé sociaal-economische kern van Vlaanderen sta je af... goe bezig. Volksverraad zou men dat ooit genoemd hebben.
Pelgrim is offline