Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
Een probleem aan god is dat hij zich steeds aanpast. Wetenschap beweerd niet alle kennis te hebben, wel er naar op zoek te zijn, religie beweerd de waarheid te hebben, het woord van god. Maar waarom is de aarde dan rond en draait hij rond de zon? Dus wordt het geloof steeds iets bijgesteld. Natuurlijk zit god niet op een wolk, natuurlijk is de aarde rond, natuurlijk is dat complete universum niet in 7 dagen geschapen. Één van de meest recente stappen is intelligent design. God heeft alle dieren wel geschapen, maar dan wel op verschillende tijdstippen en als variaties op eerder bestaande dieren. Maar de bijbel niet waar, nee, dat kan niet. De bijbel is het woord van een bestaande god, hij heeft alles alleen een beetje kryptisch doorgegeven...
|
Volgens mij is de bijbel het woord van de mens die op zoek was naar iets meer dan het aardse bestaan, net zoals eerder Boeddha op zoek was naar meer zingeving voor dit aardse leven, net zoals Mohammed zich naar het schijnt liet inspireren door de bijbel.
Als God het universum is dan heeft hij effectief de mens geschapen via de evolutie en die 7 dagen kan men ook heel symbolisch zien voor de volledige evolutie.
Ik denk dat God vele verschillende godsdiensten en religies alsmede folosofiën omvat en bevat. God is ons collectief spiritueel vermogen en geheugen dat groeit en zich permanent aanpast. Zich aanpast omdat de tijden veranderen, evolueren samen met de mens.
Als Hij al een intelligent design had dan moeten we dat in de eerste plaats
zelf zoeken. Het intelligentse lijkt me onszelf en de anderen gelukkig te maken maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Zou God daar tevreden mee kunnen zijn ?