Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Het spijt me maar deze 'versie' is onjuist.
België (niet: Vlaanderen) had juridisch geen poot meer om op te staan. België heeft zelf de lijn verslonst, verontachtzaamd, de concessie niet verlengd en uiteindelijk 'het ijzer' verkocht aan Nederland.
Totdat onze toenmalige minister-president Kok in een naïeve vlaag van internederlandse vriendschap (Naïef, want er werd meteen misbruik van gemaakt.) in het openbaar zei, zonder enige dossierkennis, dat "België natuurlijk recht van overpad heeft'.
Dat de lijn weer zou worden heropend stond dus al vast. Alleen nu eiste België ook nog eens dat Nederland voor de kosten zou opdraaien wat vanzelfsprekend (gezien de voorgeschiedenis) werd geweigerd. In het arbitragehof heeft België de zaak verloren en moet nu meebetalen aan de heropening van de lijn. Nederland draait op voor afwijkingen van het parcours zoals tunnels, bruggen, omleidingen.
|
Kan er geen verbinding gemaakt worden van Antwerpen naar de Betuwelijn?
De verbinding Antwerpen Nederland is er al ,dus geen enkel natuurgebied hoeft er opgeofferd te worden.
Misschien alleen een extra spoorrails er naast leggen.