Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki
Met die stelling zal je je waarschijnlijk het boegeroep van een heel aantal tegenstanders van de doodstraf op de nek halen, maar ik moet toegeven dat het het enige argument is voor de doodstraf dat voor mij steek houdt. Er zijn inderdaad mensen die een zodanige criminele pathologie vertonen dat ze met de beste wil van de wereld nooit meer kunnen integreren in de maatschappij. We kunnen zelfs niet riskeren om ze ooit nog op vrije voeten te laten. En dan stelt zich inderdaad de vraag of de dood geen humaner alternatief is (alhoewel je daar een hele filosofische discussie over zou kunnen voeren). Ik zou daarmee akkoord kunnen gaan, maar dan in de vorm van euthanasie, en op expliciet verzoek van de gevangene zelf. Ik zou het dus mogelijk maken als een optie voor die gedetineerden die weten dat ze nooit meer zullen vrijkomen.
|
Er is hier ook door iemand gesteld dat je nooit 100 % zeker kan bewijzen dat iemand de dader is, ...
Dat is wel mogelijk voor 99.xxx procent, namelijk door DNA onderzoek, als je nu dna van de verdachte op de plaats van de misdaad terugvind in combinatie met vingerafdrukken, het moordwapen, met vingerafdrukken, sperma, bloed etc, ... kunt linken aan de dader, of bij heterdate betrapping, ...
Dan zijde toch wel verdomd zeker niet, ... ?