12 mei 2007, 16:51
|
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
U moet in ieder geval een onderscheid leren maken tussen een regio en de mensen die er wonen. Het grote stuk van de "transferten" zijn normale uitgaven in het kader van de sociale zekerheid - die voor een waalse werkloze, een waalse zieke, een waalse gepensioneerde geen eurocent méér bedragen dan voor een vlaming.. Economisch structureel heeft de waalse regio hier totaal geen profijt aan : het doet niets voor de modernizering van de industrie, het doet niets aan infrastructuurwerken enz.. Het is louter een uitvloeisel van het RSZ systeem in België.
Slimmerikken berekenden reeds dat in een niet zo verre toekomst de tak "pensioenen" in verhouding meer zal uitgeven in de regio "Vlaanderen" dan in de regio "Wallonië" .. maar dit kan zeker ook vlugger gebeuren weet U.
Het zou volstaan grote delen van Wallonië tot "Natuurgebied" te verklaren en een kleine volksverhuizing van miserabelen naar Vlaanderen op gang te brengen om de "transferten" sito presto te doen ophouden.
Vlaanderen doet overigens zijn best : recent benoemden we een volbloed Waal tot minister-president - weer een "waalse profiteur" minder !
Ik ga niet met cijfers goochelen - maar het is de evidentie zelf dat een
vrijgevige sociale zekerheid als gevolg heeft dat de streek met de meeste zieken, de meeste werklozen, de meeste gepensioneerden meer "trekt" dan "geeft". Idem dito gaat het er aan toe in de autoverzekeringssektor : jongere bestuurders in steden betalen meer premie dan oudere chauffeurs op het platteland. De vraag is of voor hardwerkende mensen, onafgezien van de taal die ze spreken of de streek waar ze wonen een verschil in premie kan worden geïmplementeerd. Ik neem aan dat een waalse ambtenaar, arbeider, bediende of zelfstandige alleszins even hard werkt...
Over het algemeen is het zelfs zo dat voor hetzelfde werk door de streekgebonden economische toestand men doorgaans meer verdient in vlaanderen dan in Wallonië (en dit heeft dan ook weer repercussies op het vlak van de RSZ inkomsten..)
Wat voor mij persoonlijk alleszins duidelijk is, is het feit dat de mobiliteit bij werklozen moet verhogen (niet alleen voor de franstaligen..ook voor limburgers ed..of mensen in regio's met hogere werkloosheid in het algemeen).. Ook de overheid kan hier een steentje toe bijdragen door sociale woningen te bouwen/ter beschikking te stellen daar waar er nood aan arbeidskrachten is. De economie trekt aan : er zijn streken die nood aan arbeiders / bedienden hebben...
Ik zie niet in hoe een splitsing van de bevoegdheden om werk te verschaffen hier eigenlijk kan helpen - ik dacht dat een meer doorgedreven samenwerking - zelfs over de grenzen heen hier eigenlijk meer aangewezen is.
Maar goed, als men meer welvarende streken tot "onafhankelijke staten" moet omturnen en diegenen die economisch moeilijker meekunnen in de steek moet laten : leve de onafhankelijke staten ST.Martens-Latem en Knokke en Brasschaat (geef dat laatste maar meteen aan Ndl-Noord-Brabant - dan doe je de Nederlandse fiscus ook een pleziertje)
|
Prachtig !
|
|
|